20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Messu Helsingin tuomiokirkossa 2018, kuva Markku Pihlaja

Messut

Tapahtumat

Kalenteri ja kellosymboli 21.04.2024 klo 10:00 - 11:15 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliMikael Agricolan kirkko
Kalenteri ja kellosymboli 21.04.2024 klo 18:00 - 20:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliMikael Agricolan kirkko
Kalenteri ja kellosymboli 24.04.2024 klo 18:00 - 20:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliMikael Agricolan kirkko

‍Kirkonkellot kutsuvat messuun

Kaupungin vielä uinuessa viikonloppuaamun hiljaisuudessa, soivat kirkoissa kellot kutsuen yhteiseen kokoontumiseen. Perinteisesti messu on alkanut sunnuntaiaamuisin, pyhäpäivänä klo 10, mutta nykyään messuja vietetään pitkin viikkoa eri kellonaikoina ja erilaisilla teemoilla. Messu eli jumalanpalvelus kokoaa kristityt yhteen.

Ajasta ja paikasta riippumatta kokoontumisten sisältö on kaikkialla maailmassa sama: rukoillaan tärkeiden asioiden puolesta, luetaan Raamattua, saarnataan ja nautitaan ehtoollista, yhteistä ateriaa.

Messukin on jumalanpalvelus, mutta sitä kutsutaan messuksi, koska tilaisuudessa vietetään ehtoollista. Ilman ehtoollista vietettävää jumalanpalvelusta kutsutaan sanajumalanpalvelukseksi.

Sunnuntain kokoontumisista kristityt lähtevät arkeen auttamaan ihmisiä, rakentamaan oikeudenmukaista yhteiskuntaa ja puolustamaan heikkoja ja köyhiä.

Tuomiokirkkoseurakunnassa messuihin kokoonnutaan

sunnuntaisin

• klo 10 Tuomiokirkkoon
  • klo 10 Vanhaan kirkkoon
  • klo 12 Mikael Agricolan kirkkoon (Huom! vain parittomina viikkoina)
  • klo 12 Hyvän toivon kappeliin
  • klo 14 Suomenlinnan kirkkoon kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina
  • klo 18 Tuomasmessuun Mikael Agricolan kirkkoon

keskiviikkoisin

• klo 19 Colamessuun Mikael Agricolan kirkkoon

torstaisin

• klo 12 viikkomessuun Tuomiokirkkoon

lauantaisin

• klo 18 iltamessuun Tuomiokirkkoon

Tarkemmat tiedot ja mahdolliset poikkeukset löydät tapahtumakalenterista.

Löydä omanlaisesi messu ja tule rohkeasti mukaan!