18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Messu Helsingin tuomiokirkossa 2018, kuva Markku Pihlaja

Sanajumalanpalvelukset

Jumalan sanaa ja rukousta

Seurakunnissa vietetään tavallisesti sunnuntaisin messua. Messuun kuuluu aina ehtoollinen. Sanajumalanpalvelus on jumalanpalvelus, jossa ei vietetä ehtoollista, vaan siinä keskitytään Jumalan Sanaan ja rukoukseen.

Perinteen mukaisesti mm. pitkäperjantaina ei vietetä messua, vaan kaikissa Suomen luterilaisissa kirkoissa hiljennytään sanajumalanpalvelukseen.

Seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus on seurakunnan elämän ja toiminnan keskus.

Jumalanpalvelusta johtaa liturgina oleva pappi. Kirkkomusiikista vastaa kanttori ja kirkkotilan kaunistamisesta suntio mahdollisesti vapaaehtoisten seurakuntalaisten kanssa. Seurakuntalaiset voivat myös osallistua erilaisiin tehtäviin. He voivat esimerkiksi lukea raamatuntekstejä, laulaa tai soittaa musiikkiryhmissä, toimia rukousavustajina yhteisessä esirukouksessa tai koota kolehtia. Seurakuntalaisten on mahdollista ottaa vastuuta myös jumalanpalveluksen suunnittelu- ja valmistelutehtävistä.