18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Joulun aika

Joulu – Jeesuksen syntymäpäivä

Joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi. Jeesus syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle. Keskelle vuoden pimeintä aikaa tulee juhla, jossa pimeyteen syttyvä valo sytyttää toivon.

Jeesuksessa Jumala tulee maailmaan ihmiseksi ihmisten keskelle. Hän kokee kaiken, mitä ihmiselämä käsittää; iloa, surua, naurua, kipua ja kuolemaa. Hyvä Jumala ei tyydy katsomaan ihmiselämää korkeuksista vaan tulee ihmisten luokse ihmisen muodossa.

Jouluaatto on vuoden suosituin kirkossakäyntipäivä. Jouluaattona kokoonnutaan jouluhartauksiin ja messuihin. Monille myös jouluaamun kirkko on perinne, josta halutaan pitää kiinni.

Jouluaattona jumalanpalveluksissa ollaan odotuksen täyttymisen ja profeettojen lupausten toteutumisen ovella. Jouluaaton jumalanpalveluksen aihe on pelastuksen kaipuu ja lupaus Vapahtajasta. Siksi jouluaaton jumalanpalveluksissa luetaan muiden tekstien lisäksi aina jouluun liittyviä profetioita eli ennustuksia.

Monissa kirkoissa vietetään jouluyön messua jouluaattona keskiyöllä.