18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
konfirmaatio vanhassa kirkossa

Konfirmaatio

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon

Konfirmaatiossa Jumala siunaa ja vahvistaa nuoria sekä yksilöinä että osana seurakuntaa.

Konfirmaatio on nuorten oma juhla. Vanhemmilla, kummeilla ja läheisillä on konfirmaatiossa tilaisuus rukoilla nuoren ja hänen tulevaisuutensa puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Kastettuja vahvistetaan siunauksella ja seurakunnan rukouksella. Nuoret tunnustavat uskonsa yhdessä seurakunnan kanssa ja liittyvät sukupolvien ketjussa seurakunnan yhteiseen uskoon. Nuoret rukoilevat yhdessä, ja heidän puolestaan rukoillaan.

Konfirmaatiomessua vietetään sunnuntain messun eli ehtoollisjumalanpalveluksen yhteydessä tai omana messunaan toisena ajankohtana. Messussa konfirmoitavat siunataan. Kummi tai nuoren muu läheinen ihminen on tavallisesti mukana konfirmaatio-osassa siunaamassa konfirmoitavaa. Usein rippikouluryhmä myös laulaa harjoittelemansa laulun. Lopuksi rippikoululaiset yhdessä muun seurakuntaväen kanssa osallistuu ehtoolliselle.

Lue lisää konfirmaatiosta kirkon sivuilta