19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Pyhäinpäivä

Pyhäinpäivänä muistetaan edesmenneitä

Pyhäinpäivä on hiljainen ja harras kirkkopyhä, jolloin muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä.

Suomalaisilla on silloin tapana muistaa edesmenneitä rakkaitaan ja viedä näiden haudoille kynttilöitä ja seppeleitä. Tapa yleistyi toisen maailmansodan jälkeen, ja se on jäänyt vahvaksi perinteeksi.

Tuomiokirkkoseurakunnassa järjestetään pyhäinpäivän iltana kirkkohetkiä, joissa luetaan vuoden aikana kuolleiden nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen.

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää.