23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Keskusteleminen ja kuunteleminen työkaluja toimivaan parisuhteeseen

09.08.2017, 08:00 /  päivitetty 27.11.2019, 13:52
Loma ja arkeen paluu ovat herkkää aikaa parisuhteelle. Seurakuntien perheneuvonta tarjoaa maksutonta apua parisuhteen vaikeuksissa.

Olitko ajatellut ladata akkujasi lomalla? Suunnittelitko yhteistä tekemistä koko perheelle? Entä jos koti tuntuikin liian ahtaalta pitkinä kesäloman viikkoina?

Moni parisuhde joutuu karikolle lomien jälkeen, ja osa pariskunnista tekee ehkä jo kauan pohditun eropäätöksen. Ilmiö on tuttu Tero Pulkkiselle, Helsingin seurakuntien perheneuvojalle ja vaativan erityistason perheterapeutille.

Tyytymättömyyttä aiheuttaa usein lomaan kohdistetut liian suuret odotukset, jotka eivät toteutuneetkaan.

– Pitäisi hyväksyä, että asioita menee pieleen, kaikki hauska ei toteudu ja ihmiset ovat kärttyisiä. Elämän vajavaisuus on läsnä lomallakin, Pulkkinen muistuttaa.

Loman pettymyksistä usein selvitään. Eroja syntyy Pulkkisen mukaan siitä, että lomalla ihmisillä on aikaa olla toistensa kanssa ja miettiä, miten parisuhteessa voidaan. Joskus eropäätöstä lykätään tarkoituksella lomien yli.

– Loman voisi käyttää hyödyksi ja tehdä asioita, jotka ovat parisuhteelle hyväksi, Pulkkinen kehottaa.

Keskustelu ja kuunteleminen tärkeää

Parisuhdetta pitää hoitaa ympäri vuoden. Sanonta, jonka mukaan parisuhteen eteen tulee tehdä työtä, kuulostaa perheneuvojasta kuitenkin raskaalta. Hän neuvoo mieluummin huvittelemaan – tekemään asioita, joita on tykätty alun perin tehdä yhdessä. Siksihän yhteen joskus mentiin.

– Usein eletään liikaa lasten ehdoilla ja unohdetaan parisuhde. Vanhempien hyvä parisuhde on lapsen paras kasvuympäristö.

Hauskanpito ei kuitenkaan yksin riitä. 19 vuotta perheneuvojana työskennellyt Tero Pulkkinen sanoo, että avunhakijat kärsivät usein vuorovaikutusongelmista – siitä, että samoja riitoja riidellään uudelleen ja uudelleen. Parisuhteessa pitäisi oppia kommunikoimaan. Se tarkoittaa toisen syyllistämisen ja ylilyöntien sijaan omista tunteista ja kokemuksista puhumista sekä toisen kuuntelemista, ei vastatakseen vaan ymmärtääkseen.

– Huono keskustelu on kuin tennistä, jossa pallo lyödään heti takaisin. Hyvä keskustelu on kuin pesäpallolla kopittelemista, jossa pallo otetaan kiinni, ja vasta sitten palautetaan toiselle.

Kuunnellessa voi antaa palautetta, josta kumppani tietää tulleensa ymmärretyksi. Toisen kertomaa kannattaa selventää omin sanoin.

– Voi toistaa, että eli sinulle siis tuli siitä paha mieli, Pulkkinen antaa esimerkin.

Hyvä kommunikointi vähentää riitelyä

Helsingin seurakuntien perheneuvonta auttaa vuosittain lähes tuhatta asiakasta. Perheneuvojan mukaan parhaan palautteen työstä saa, kun eron partaalla ollut pariskunta toteaa keskusteluiden jälkeen voivansa jatkaa yhdessä, onnellisina.

Joskus voi olla tarpeen jatkaa keskusteluja yksilöterapiassa. Pulkkisen mukaan omien lapsuuden taustojen ja niiden vaikutusten tunteminen auttaa ymmärtämään sekä omaa toimintaa että kumppaniaan.

Kun ratkoo työkseen parisuhteiden solmukohtia, oppii myös itse parisuhteesta. Perheneuvoja toteaa, että yleensä kommunikoinnin opettelu vähentää riitelyä. Se ei silti tarkoita, etteikö voisi suututtaa.

– Riitelemättömyyttä on kahdenlaista. Huono riitelemättömyys tarkoittaa, että toinen on alistunut tai kumpikin on liian arkoja läheisyydelle, jota riitelyyn tarvitaan. Hyvä riitelemättömyys taas on taitoa kommunikoida niin, että suuttumus ja tunnekuohut osataan käsitellä rakentavasti.

Perheneuvojien ohjeet parisuhteen kriisitilanteessa

1. Keskustele rakentavasti niin, että toinen kokee tulevansa kuulluksi. Älä yritä kumota tai kiistää, mitä toinen sanoo. Ota se vastaan ja osoita ymmärtäneesi toistamalla omin sanoin, mitä hän sanoi. Jää miettimään asiaa kumppanisi kannalta. Vasta sitten kerro oma näkemyksesi.

2. Miettikää, voiko ongelman ratkaista. Jos voi, miten? Älkää sortuko sättimiseen ja haukkumiseen. Mieti, haluatko loukata ja voittaa riidan vai saada asiat kuntoon. Käykää tarkasti rajattuja keskusteluja yksi aihe kerrallaan, kunnes saatte aikaiseksi lopputuloksen.

3. Jos ongelmaa ei voi ratkaista, miettikää, voitteko elää kunnioittavassa ja rakentavassa suhteessa siitä huolimatta.

4. Pyrkikää löytämään tilanne, jonka kumpikin kokee reiluksi. Tämä vaatii usein itsekkyydestä luopumista. Kumpikaan ei voi pakottaa toista toteuttamaan omaa vaatimustasoaan, vaan se on neuvoteltava yhdessä.

5. Älkää kuvitelko tietävänne toista paremmin, mitä hän kokee ja ajattelee, ja mitkä ovat hänen motiivinsa.

6. Pohtikaa, mikä elämässänne ja toisessa on hyvää ja arvokasta. Älkää antako pikkuvioille liian suurta merkitystä.

Apua maksuttomasta perheneuvonnasta

Maksuttoman perheneuvonnan palvelut ovat tarjolla kaikenikäisille riippumatta siitä, kuuluuko kirkkoon. Asiakkaaksi voi tulla yhdessä tai yksin. Apua voi saada myös yksin eron jälkeen tai muussa kuormittavassa tilanteessa.

Perheneuvonnan toimipisteet sijaitsevat Kalliossa, Itäkeskuksessa ja Pasilan Triplassa. Myös ruotsinkieliseen perheneuvontaan on mahdollisuus Kalliossa. Ajanvaraus kaikkiin toimipisteisiin arkisin kello 9–12 p. 09 2340 2555.

Uutinen on julkaistu ensimmäisen kerran 8/2017.