19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Blogg: Fem tips inför bröllopsdagen

25.06.2020, 13:06
Spännande, pirrigt, härligt - jobbigt? Vi bad bloggare och youtubern Emiliapappi ge fem tips inför bröllopsdagen.
Prästen Emilia håller en blombukett
  1. Gör bröllopet personligt
  2. Våga festa smått
  3. Gör äktenskapsförord
  4. Tänkt äktenskap istället för bröllopsfest
  5. Stressa inte för dagen

Jag önskar att alla brudpar modigt gör sin bröllopsdag personlig och ordnar en fest som liknar dem själva. Sådant som inte känns bra behöver man inte ta med bara för att gästerna förväntar sig det. Att kasta strumpeband, stampa i golvet vid tårtskärning eller andra traditionella bröllopslekar behöver inte finnas med på programmet. Ifall bröllopstraditioner känns främmande är det inget att stressa för. Det viktiga är att paret själv trivs på sin stora dag. Man kan gå fram till altaret i träningsskor istället för festskor, man kan säga “ja” på sommarstugans veranda och man kan bröllopsfika på sitt favoritcafé. På bröllopsfesten kan man koncentrera sig på att äta gott och umgås med nära och kära utan desto mera program.

Tanken på ett storslaget bröllop där man själv står i centrum för allas blickar, gör också många obekväma och nervösa. Kyrkbröllop behöver ändå inte vara stora och pampiga, en liten fest kan vara lika fin. Man kan gifta sig i kyrkan med endast de närmaste eller bara några vittnen närvarande. Församlingen kan se till att det finns vittnen på plats. Ett litet bröllop kan ordnas i kyrkan eller i ett kapell. I huvudstadsregionen finns många vigselplatser som lämpar sig för mindre sällskap. Vigseln kan också ordnas på något ställe som är särskilt kärt för just er, t.ex. hemma i vardagsrummet eller ute i naturen. Små vigslar är ofta väldigt stämningsfulla och rörande. Det viktiga med kyrkbröllop är att vi ber om välsignelse för paret och inför Guds ansikte gläds över deras kärlek. Välsignelsen handlar om Guds närvaro under den viktiga dagen och kärlek till oss människor. Välsignelsen påminner också om att äktenskapet inte ligger enbart i parets egna händer, utan att också Gud bär dem som ett gift par.

När man förbereder sig inför bröllopsdagen är det bra att komma ihåg att äktenskap är både nöd och lust. Om jag fick ge ett praktiskt tips till alla brudpar, skulle jag uppmuntra dem att skriva äktenskapsförord. Innan vigseln säger många att de inte upplever äktenskapsförord som nödvändigt eftersom de inte tänker skiljas. Ingen gifter sig med utgångspunkten att man ska skiljas, ändå kan det bli så. Äktenskapsförord innebär inte brist på förtroende, det är ett tecken på kärlek både mot sig själv och sin partner. Det handlar om viljan att ta hand om bådas egendom och framtid. Om man i framtiden råkar ut för skilsmässa så har man en sak mindre att bekymra sig över.

Många par lägger ner mycket tid på att planera bröllopsdagen, och mycket energi på festförberedelserna. Ändå handlar det bara om en enda dag – det skulle vara viktigare att satsa på dagarna som följer. Jag önskar att alla par skulle göra lika stora kraftansträngningar för att ta hand om sitt äktenskap som de gör inför bröllopsdagen. Det lönar sig att satsa på äktenskapet när allt är bra, då bär det också under svårare dagar. Prata om vad äktenskapet betyder för er, om vilka förväntningar ni har och om hur man gör för att dra åt samma håll i livet. Det är också värt att komma ihåg att det i vigselformuläret inte frågas efter kärlek, utan efter viljan att älska. Den viljan kan bära i många stunder.

Bröllopsdagen handlar sist och slutligen om att man tillsammans med sina nära och kära gläds över kärleken. Istället för att prestera kan ni fokusera på att njuta av dagen. Det är onödigt att oroa sig över små detaljer som färgen på servetterna och smaken på bröllopsgodiset. Ingen kommer ihåg sånt om några år. Däremot minns man den varma stämningen från en bröllopsfest. Det viktiga är att tillsammans med sina närmaste stanna upp, njuta av dagen och glädjas över kärlek och välsignelse. Som vigselpräst har jag märkt hur världen omkring försvinner när man står vid altaret tillsammans med ett brudpar. I den stunden finns endast kärleken.

Emilia Turpeinen, präst i Kyrkslätt

Mera tips för vigselpar av emiliapappi på youtube (på finska):