23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Ehdokkaat: Helsingin seurakuntien suurin haaste on toimitusten määrän lasku

26.10.2018, 09:09 /  päivitetty 29.10.2018, 10:08
Kuvassa lippalakkipäinen tatuoitu mies ja teksti Minun  kyläni, minun tilani

Helsingin 623 ehdokkaasta lähes 90 prosenttia on vastannut vaalikoneen kysymyksiin. Vaalikoneessa on ollut mahdollista kysyä ehdokkailta myös paikallisiin asioihin liittyviä erityiskysymyksiä. Seurakuntien vastaukset paikallisiin kysymyksiin olivat kaiken kaikkiaan aika samanlaisia.

Vaalikoneessa kysyttiin ehdokkaiden mielipidettä muun muassa siitä, mikä on Helsingin seurakunnille suurin haaste. Melko yksimielisiä siitä oltiin, että suurimmat haasteet pääkaupungissa liittyvät toimitusten määrän vähenemiseen. Eli kastettujen lasten määrän, kirkollisen vihkimisen ja konfirmaatioiden nopea väheneminen koettiin suurimpina ongelmina. Toiseksi mainittiin myös jäsenmäärän ja sitä kautta verotulojen pieneneminen, jotka ovat Helsingissä todellisia ongelmia.

Ainoastaan Munkkiniemessä toiseksi haasteeksi nähtiin liberaalien ja konservatiivien näkemyserojen kärjistyminen vastakkainasettelussa. Ja Oulunkylän seurakunnassa toiseksi suurimpana haasteena pidettiin kaupungistumista, johon perinteisen kulttuurin ja kristillisten tapojen noudattaminen ei kuulu.

Enemmistö ehdokkaista oli tyytyväisiä nykyiseen seurakuntarakenteeseen, kun heiltä kysyttiin paikallisseurakuntien määrästä ja millainen seurakuntarakenne luo parhaat mahdollisuudet toimia kaupunkilaisten parhaaksi. Ei liene mikään yllätys, että ehdokkaat pitivät parhaana nykyistä määrää eli 17 suomenkielistä seurakuntaa, kun Töölön ja Meilahden seurakunnat yhdistyvät ensi vuoden alussa.

Kirkon tehtäviin kuuluu heikoimmassa asemassa olevien puolustaminen, siksi ehdokkailta kysyttiin, mitkä asiat mielestäsi erityisesti tarvitsevat toimia Helsingin seurakunnilta? Tähän vastaukseksi eniten valittiin vaihtoehdoista nuorten syrjäytymisen ehkäisy ja yksinäisten vanhusten ja omaishoitajien tukeminen. Tämä yhdistelmä oli ylivoimaisesti suosituin.

Katso sopivin ehdokkaasi vaalikoneesta: https://www.seurakuntavaalit.fi/vaalikone

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on ti–la 6.–10.11. ja varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18.11. Katso ennakkoäänestyspaikkasi Helsingissä täältä: https://www.seurakuntavaalit.fi/aanestajalle/ennakkoaanestyspaikat/-/prepollingstation/show/HELSINKI