19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Kyrkvandring och inspirationsdag under ekumeniska ansvarsveckan

18.10.2018, 14:04 /  päivitetty 18.10.2018, 14:08
På söndag inleds den ekumeniska ansvarsveckan som är kyrkornas årliga temavecka för de mänskliga rättigheterna. I år står kvinnornas rätt i fokus.

Kyrkvandring söndagen 21.10

Start kl. 15 från Heliga Treenighetskyrkan (Unionsg. 31). Vi promenerar via Annegatans adventsförsamling och Sankt Henriks katedral till Johanneskyrkan där vi avslutar med knytkalas i kryptan. I varje kyrka hålls en 10-15min andakt på respektive samfunds språk. Avslutningen är i Johanneskyrkans krypta kl. 17 med andakt och knytkalas. Hämta med dej något litet ätbart, kaffe och te finns.

Rutt:

kl. 15 Heliga Treenighetskyrkan, Unionsgatan 31

kl. 15.40 Annegatans adventsförsamling, Annegatan 7

kl. 16.15 Sankt Henriks katedral, Sankt Henriksplatsen 1 A

kl. 17 Johanneskyrkan krypta, Högbergsgatan 12

Välkommen på kyrkvandring!

Kontakt: Carre Lönnqvist / Telefonnummer: 050-469 8127 / E-post: carre.lonnqvist@evl.fi

Peter Halldorf besöker Matteus församling den 21 oktober 2018

På förmiddagen kan man höra honom predika i söndagens högmässa som börjar klockan 10 i Matteuskyrkan.

På eftermiddagen talar Peter Halldorf under rubriken ”Profeten, samtiden och framtiden – Den profetiska poesin och Guds patos” vid en samling som inleds klockan 16.

Vid kvällsmässan samma kväll talar Halldorf under temat "lysande" Kvällsmässan inleds klockan 18 i Matteuskyrkan.

Hela söndagens program tar plats på Åbohusvägen 3 i Östra centrum, mitt emot kulturcentret Stoa.

Peter Halldorf är en svensk pastor i Pingströrelsen. Han är verksam på Nya Slottet i Bjärka-Säby söder om Linköping i Sverige. Halldorf är redaktör och ansvarig utgivare för tidskriften Pilgrim. På Nya Slottet leder han retreater tillsammans med en kommunitet. Han är författare till ett stort antal böcker om lärjungaskap, det inre livet och den tidiga kyrkans historia.

BLOMMA - inspirationsdag för kvinnor

Blomma är en tvåspråkig konferens som fokuserar på kvinnors andliga, kroppsliga och själsliga välmående. I år ordnas konferensen lördagen den 27 oktober i Berghäll, Helsingfors. Programmet innehåller föreläsningar, inspirerande workshops, musik och drama, dans och målning, diskussioner och musik. Dagen kulminerar i en gemensamt kvällsfest och mässa. Deltagande i konferensen är gratis.

Mera på finska:

Meilahden kirkon messussa on vieraana Vastuuviikon lähettiläs, joka kertoo tarinansa kirkkokahvien yhteydessä messun jälkeen.

Yksi vastuuviikon tapahtumista on opiskelijoille suunnattu ihmisoikeustapahtuma Oikeus työhön. Sen tavoitteena on antaa tietoa työnhakijan oikeuksista ja velvollisuuksista Suomessa. Se on suunnattu erityisesti aikuisille maahanmuuttajille, jotka haluavat siirtyä ammatilliseen peruskoulutukseen tai suunnittelevat paluuta tai siirtymistä työelämään. Tapahtumassa on asiantuntijoiden puheenvuoroja ja työpajoja.

Vastuuviikon lähettiläät vierailevat viikon aikana eri tapahtumissa ympäri kaupunkia. Lähettiläät ovat naisia, jotka haluavat kertoa omista kokemuksistaan ja lisätä naisten ja tyttöjen oikeuksien toteutumista eri puolilla maailmaa. Katso lähettiläiden tarinoita täältä.