18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Esittelyssä Satu, luottamushenkilö

12.01.2021, 12:05
Satu Ketonen nojaa polkupyörään auringonpaisteessa Oulunkylän kirkon oven edessä.

Odotamme valokuvaajan kanssa Satua Oulunkylän kirkon aulassa aurinkoisena syyspäivänä. Pohdimme kuvaajan kanssa potentiaalisia kuvauspaikkoja, kun Satu kurvaa avoimen oven eteen polkupyörällään. Vaaleisiin hiuksiin lankeavan ansiosta näky on suorastaan häikäisevä, ja kuvaaja henkäisee: ”Kuin enkeli!” Kuvauspaikka on päätetty sillä istumalla.

Kuka olet?

”Olen Satu Ketonen, Oulunkylän seurakuntaneuvoston ja kirkkovaltuuston jäsen. Työskentelen pankissa johtotehtävissä. Olen kuulunut aina kirkkoon, mutta lähdin tiiviimmin mukaan toimintaan ollessani äitiyslomalla. Kävin lasten kanssa perhekerhossa yhteensä 10 vuotta, joista ison osan Oulunkylän kirkolla. Tutustuin perhekerhossa mukaviin seudulla asuviin perheisiin ja sain paljon uusia tuttuja. Silloin tällöin kävimme myös muissa kirkon tapahtumissa.”

Miksi olet täällä?

”Luottamustoimiin innostuin lähtemään mukaan kaksi vuotta sitten naapurini ehdotuksesta. Ajattelin, että jos voin sitä kautta olla avuksi ja hyödyksi, niin miksipä ei! Koen kirkon toiminnan tärkeänä. Ponnistamme kaikki elämäämme erilaisista lähtökohdista ja elämä myös kohtelee meitä eri tavalla. On tärkeää, että on olemassa yhteisö, jonka toimintaan kaikki ovat tervetulleita ja jossa kaikkia kohdellaan arvostavasti. Kauniit yhteiset tilat mahdollistavat yhteiset kokoontumiset. Seurakunnan henkilöstö sekä vapaaehtoiset tekevät merkityksellistä työtä mm. yksinäisyyden vähentämiseksi.

On kiva ajatus, että olen voinut omalla työlläni luottamushenkilönä olla mahdollistamassa tällaista hyvää. Myös kristinuskon sanoma inspiroi minua ja antaa elämään vankan arvopohjan. Unelmoin aktiivisesta seurakunnasta, jossa jokainen voisi olla omalla tavallaan mukana.”

Satu Ketonen istuu Oulunkylän kirkkosalissa, takapenkistä kurkistaa vaaleanpunainen leikkiapina

Seurakuntaneuvosto

Jokaisessa Helsingin seurakuntayhtymän seurakunnassa on vaaleilla valittu seurakuntaneuvosto. Se johtaa seurakunnan toimintaa, edistää sen hengellistä elämää sekä päättää seurakunnalle myönnettyjen varojen käytöstä. Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle. Seuraavat seurakuntavaalit ovat vuonna 2022.

Teksti: Minna Ainoa

Kuvat: Jani Laukkanen