19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Fullt hus under julaftonsfirandet i Matteus församling

30.12.2019, 14:15 /  päivitetty 30.12.2019, 14:18
Julaftonsfirandet som redan blivit tradition i Matteus församling lockade även i år tiotals med Helsingforsbor till det färdigdukade julbordet.
Tiotals människor kring julbordet i Matteuskyrkan.

Julaftonsfirandet som redan blivit tradition i Matteus församling lockade även i år tiotals med Helsingforsbor till det färdigdukade julbordet i Matteuskyrkan. På plats var så familjer som ensamfirande och både unga och gamla - många, som av olika orsaker valt att tillbringa julaftonskvällen i församlingen. En del berättade att de valt att komma för att skapa ett lugn kring julen och för att slippa julhysterin och -stressen.

Julafton i Matteus_2

Kvällen började med julbön i Matteuskyrkan kl. 16 varefter det var dags att samlas till bords tillsammans i församlingssalen. Mellan klockan 17 och 20 på julafton serverades sedan traditionell julmat som lax, sill, skinka och såklart efterrätt med kaffe. Maten och kvällens lättsamma program fixades av församlingens medarbere samt flera frivilliga som valt att spendera sin julaftonskväll i församlingen.

Gemanskapen och julstämningen lämnade helt tyligt ett leende på läpparna, så fin var stämningen under och efter julmiddagen.

Tusen tack till alla som medverkade och valde att fira julafton i vår församlingsgemenskap. Välkomna igen nästa jul!‍