18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Koronarajoitukset jatkuvat Helsingin seurakunnissa ainakin 10.1. asti

27.11.2020, 16:19 /  päivitetty 14.12.2020, 14:18
Jumalanpalveluksia lukuun ottamatta seurakuntien muu kokoava toiminta ja aikuisten pienryhmätoiminta on jäänyt tauolle 10.1. asti. Myös lasten ja nuorten sisätiloissa tapahtuva toiminta keskeytetään samalla ajanjaksolla. Alakoululaisten iltapäiväkerhot jatkavat toimintaansa kaupunkien perusopetusta koskevien linjausten ja ohjeiden mukaisesti.
Virsikirja ja koronamaski

Myös useita ulkoilmatapahtumia – esimerkiksi joulupolkuja ja joululaulutilaisuuksia – peruttiin nopealla aikataululla. Yleistötilaisuuksia koskevat ja harraste- ja pienryhmätoiminnan rajoitukset ovat voimassa 10.1.2021 asti.

Seurakunnat pitävät kirkkotiloja auki hiljentymistä, rukousta ja keskusteluapua varten mahdollisuuksien mukaan. Tiloissa noudatetaan henkilömäärärajoituksia ja muita viranomaisohjeita. Keskusteluapua saa seurakunnista myös puhelimitse. Kampin kappeli keskustassa on avoinna.

Ruokajakeluja kasseina tai takeaway-valmisannoksina pyritään jatkamaan normaalisti. Ajantasaiset tiedot auki olevista jakopaikoista löytyvät ruoka-apu.fi sivustolta. Tällä tietoa esimerkiksi Myllypuro, Hermannin diakoniatalo, Hursti ja Andreaskyrkan jakavat ruokakasseja.

Seurakunnat striimaavat jumalanpalveluksiaan

Seurakuntien jumalanpalveluksia vietetään Helsingissä pääosin ilman läsnäolevaa seurakuntaa seuraavien kolmen viikon ajan. Kirkkolain mukaan jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten jatkuminen on turvattava kaikissa olosuhteissa.

Kirkkotilaan voidaan maanantaista alkaen ottaa samanaikaisesti korkeintaan 10 ihmistä, sisältäen jumalanpalveluksen toimittajat ja kirkon palveluskunnan. Jumalanpalvelukset välitetään seurakunnan verkkosivujen tai sosiaalisen median kanavien kautta suorina verkkolähetyksinä. Katso jumalanpalveluksia verkossa.

Hautaan siunaamisissa läsnä vain lähimmät

Hautaan siunaamisissa voivat olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin annetun 10 henkilön rajan. Muissa kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä, seurakunnan työntekijät mukaan lukien. Perhejuhlien, mukaan lukien ristiäisten ja häiden siirtämistä on syytä harkita yksityistilaisuuksia koskevien uusien ohjeiden mukaisesti. Kasteen voi kuitenkin toimittaa myös perhepiirissä ilman kummien läsnäoloa.

Kasvomaskia käytetään kaikissa työtiloissa ja koko ajan - myös silloinkin, kun turvaväleistä pystytään huolehtimaan. Jos työntekijä ei voi käyttää maskia, on käytettävä visiiriä.

”Oman ja lähimmäisen terveyden turvaaminen on nyt ykkösjuttu. Näillä rajoituksilla me pyrimme osaltamme myös varmistamaan sen, että itse kukin pääsisi viettämään joulua kaikkein lähimpiensä kanssa”, sanoo seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki.

”Teemme yhteisönä kaikki tarvittava tämän koronatilanteen saamiseksi aisoihin. Meiltä on myös siirtynyt työntekijöitä auttamaan koronajäljityksessä, jotta tartuntaketjuja saadaan katkaistua.”

Laula joululauluja sosiaalisessa mediassa

Rintamäki muistuttaa, että lähiviikot ovat myös parasta joululaulusesonkia.

”Tänä vuonna emme pääse laulamaan yhdessä kirkkoihin, mutta voisiko laulamisen iloa jakaa nyt vaikkapa somessa? Ja laulaa itse tietysti kotona. Yksi asia ainakin pysyy: Jouluradio, jossa tutut laulut raikuvat niin eetterissä kuin verkossakin.”

Edelleen muistutetaan THL:n ”viidestä valtista”, jolla suojaamme itseämme ja läheisiämme koronavirustartunnalta: 1.Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona. 2. Pidä ainakin 1–2 metrin etäisyys muihin ihmisiin. 3. Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta. 4. Käytä kasvomaskia, kun et voi pitää etäisyyttä. 5. Lataa Koronavilkku-sovellus. Rajoitusten ja suositusten noudattamisesta seurakunnan toiminnassa sekä niitä koskevista tilanne- ja tapauskohtaisista päätöksistä vastaa kirkkoherra ja seurakuntayhtymän yhteisten palvelujen osalta seurakuntayhtymän ylin johto.