19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Känner du dig ensam? Kyrkan håller öppet också under sommaren

14.06.2019, 13:00 /  päivitetty 27.06.2019, 10:39
När de flesta grupper och verksamhetsformer tar sommarpaus kan det kännas ensamt. Kyrkans anställda finns ändå på jobb under hela sommaren. Många församlingar arangerar sommarcaféer och annan verksamhet där det är lätt att få kontakt med andra människor.
ikkuna

Samtalsstöd

Kyrkans samtalstjänst

”Jag möttes av en vänlig människa. Det var inte frågan om någon form av terapi men jag fick berätta min berättelse. Det kändes bra.”

Kyrkans samtalshjälp är till för dig som behöver ett lyssnande öra. De jourhavande är utbildade frivilliga eller kyrkligt anställda med tystnadsplikt.

Telefonjouren 0400 22 11 90. Vi har öppet varje kväll kl. 20-23.

Samtalsavgiften är vanlig lokal- eller mobilsamtalsavgift.

Chatten är öppen må-to 19-21 på adressen https://www.samtalstjanst.fi/chat/

Kampens kapell

Kapellet mitt i mänskovimlet på Narinken erbjuder besökaren en stund av lugn och ro. Öppet vardagar 8–20 och veckoslut samt helgdagar 10–18. Kom och andas ut din semesterstress, andas in sommarlov.

Verksamheten i kapellet ordnas som ett samarbete mellan Kyrkan i Helsingfors och Helsingfors stads socialverk. Under kapellets öppettid finns det alltid personal från staden och församlingarna på plats och med dem kan du diskutera frågor som är viktiga för just dig.

I kapellet hålls inga gudstjänster eller andra kyrkliga förrättningar. Kapellets dörrar är öppna för allmänheten dagligen, också på helgerna, från arla morgonstund till sena kvällen. Korta bönestunder hållas regelbundet i kapellet.

Också på begravningsplatserna i Helsingfors

kan man få samtalsstöd av en präst under sommaren:

Malms begravningsplats vardagar, någon timme per dag.

Sandudd onsdagar kl. 12–14.

Furumo tisdagar kl. 12–14.

Månsas urnelund tisdagar kl. 12–14.

Östersundoms kyrka tisdagar kl. 14–16.

Kom också ihåg de öppna sommaröarna Lekholmen och Svartholmen där det arrangeras öppen verksamhet sommaren igenom.

S‍OMMARPROGRAM i huvudstadsregionens församlingar.

Bröd, lunch och annan diakonal hjälp sommaren 2019