19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Kanttori Maija Pesonen-Kareiselle Director Cantus -arvonimi

18.01.2022, 16:47
Kanttori Maija Pesonen-Kareinen ympärillään piirrettyjä kukkia. Taustalla nuotteja.

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on myöntänyt Oulunkylän seurakunnan palveluksessa vuodesta 1989 toimineelle kanttori Maija Pesonen-Kareiselle Director Cantus -arvonimen.

Pesonen-Kareisen työ erityisesti musiikkikasvatuksen parissa on ollut uraauurtavaa. Tuhannet helsinkiläislapset ovat saaneet ensimmäisen kosketuksensa kirkkomusiikkiin Maunulan kirkossa Maijan muskarissa vuosina 1990–2021. Tarjolla on laadukasta, pitkäjänteistä ja jäsentynyttä musiikkikasvatusta koko perheelle. Samalla perheet on saatu kirkon ovesta sisään.

Pesonen-Kareinen on verkostomaisen työtavan pioneeri. Hän on luonut yhteydet paikallisten koulujen musiikinopettajiin, kirjaston työntekijöihin, kaupungin varhaiskasvattajiin, sairaalan vapaa-ajanohjaajiin ja musiikkiopistojen henkilökuntaan ja heidän kauttaan ja kanssaan tavoittanut suuren joukon kaikenikäisiä kulttuurin harrastajia ja kuluttajia.

Maija Pesonen-Kareinen on poikkeuksellisen innostava musiikkipedagogi. Hänen tinkimätön työotteensa on omiaan sitouttamaan paitsi lapset ja nuoret, myös työtoverit mukaan produktioihin. Pesonen-Kareisen johdolla on toteutettu lukemattomia erityismessuja, konsertteja, kirkkodraamoja ja lasten kirkkovaelluksia. Hän on ollut edesauttamassa taiteiden välistä vuoropuhelua ja kirkkodraama on ollut Pesonen-Kareisen erityinen kiinnostuksen kohde ja tutkimuskohde.

Pesonen-Kareisen suuri ansio on ollut kirkkomusiikin toiminnallisen aspektin tuominen seurakunnan työhön. Ei pelkästään soittamista ja laulamista, vaan lisäksi visuaalisuutta ja kaikkia aisteja ruokkivia elementtejä sekä näytelmällisyyttä rooliasuineen ja käsikirjoituksineen. Hän toi esimerkiksi Taizé-laulut jumalanpalveluskäyttöön ja opetti seurakuntalaisille helposti soivia moniäänisiä melodioita.

Pesonen-Kareinen on kaikessa työssään halunnut tuoda evankeliumin ihmisten kuultavaksi, nähtäväksi ja koettavaksi kaikilla aisteilla.

Oulunkylän seurakunta onnittelee lämpimästi Maijaa!