25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Katoavaista on mainen kunnia

11.04.2019, 08:56 /  päivitetty 11.04.2019, 09:17
Hiljaisen viikon tapahtumat siitävät jo kirkkovuoden horisontissa. Palmusunnuntaina kansa käyttää ääntään tervehtiäkseen uudeksi maalliseksi kuninkaakseen olettamaansa miestä tämän saapuessa pääsiäisjuhlille pääkaupunkiin. Seurauksena on silkkaa draamaa.
risti lepää palmunlehvien päällä

Paastomatkalla on edessä toinen kirkkovuoden Hoosianna-sunnuntai, sillä jouluun valmistava ensimmäinen adventti ja nyt käsillä oleva palmusunnuntai nousevat samasta tapahtumasarja. Jeesus ratsastaa suorastaan karnevaalitunnelmissa Jerusalemiin, kohtalonsa kaupunkiin. Jeesus ja seuraajansa saavat hetken maistaa makeaa kansansuosiota joka lyhyessä ajassa vaihtuu karvaasiin syytöksiin ja kuolemantuomioon.

Spontaani kansanvaali nostaa nasaretilaisen rakentajan suosion huipulle. Kansa käyttää äänioikeuttaan, sillä luulee Jeesuksen vallan olevan maallista. Hiljaisen viikkon äänekäs draama voi pian alkaa. Jeesus aavistaa kohtalonsa, sillä hän lausuu nämä sanat:

”Hetki on tullut: Ihmisen Poika kirkastetaan. Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon.”

Joh. 12:24

Kolme poimintaa: