19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Kesäkäsityövinkki - hyödyllistä hupia

13.05.2018, 21:14 /  päivitetty 13.05.2018, 21:41
Onko sinulla tapana tehdä kesäkäsityö? Tai onko sinulla jämälankoja, jotka tahtoisit lahjoittaa? Meillä olisi yksi hauska vinkki.
Mitäpä jos innostuisit tekemään saalin tai pikku peiton kirkkoon syksyn ja talven ajalle?

Käsitöiden tekemisellä on todettu olevan lukuisia hyvinvointia editäviä vaikutuksia. Näin kertoo Itä-Suomen yliopiston käsityötieteen professori Sinikka Pöllänen Kirkko ja Kaupunki lehden haastattelussa 2013. Käsitöiden tekemiseen liittyy uuden opettelua. Se on nautinnollista ja hyödyllistäkin, sillä oppiminen ehkäisee dementiaa. Myös tekeminen, kehollinen toiminta, on hyväksi. Kun arkinen työ on yhä vähemmän konkreettista käsillä tekemistä ja yhä enemmän tietotyötä, käsillätekemisen merkitys korostuu. – Ihminen on kädellinen olento ja tarvitsee koskettamista, Pöllänen sanoo.

Tekisitkö meille peiton? Ellet ehdi tai jaksa, ei hätää: käyttämättä jäneet langatkin kelpaavat (mikäli sellaisia löytyy). Käyttämättä jäänyt valmis saalikin kelpaa oikein hyvin.

Peitot tulevat Munkkivuoren kirkkosaliin syys- ja talvikauden lämmikkeeksi.

Peiton tekoon on aikaa syyskuun 9. päivän messuun asti. Päivän aiheena on tuolloin Jumalan huolenpito ja messussa toteutetaan vapaaehtoisten tehtävään siunaaminen.

Peittoja voit tehdä yksin tai porukalla. Jos haluat ilmoittautua mukaan voimme luoda vaikkapa fb-ryhmän tekijöille.

Ilmoittautua voit laittamalla sähköpostia tarja.frilander@evl.fi.