20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Kirkolle syömään työ- ja koulupäivän jälkeen

03.10.2018, 15:22 /  päivitetty 03.10.2018, 15:21
Vartiokylän kirkolla syödään maanantaisin perinteistä kotiruokaa.

Ainakin kerran viikossa pääsee päivän päätteeksi valmiiseen pöytään, kun suuntaa tiensä kirkon iltaruokailuun.

Syyskuisena maanantaina, pian neljän jälkeen, ihmisiä alkaa saapua iltaruokailuun Vartiokylän kirkolle. Liikkeellä on koko Rupan perhe, vanhemmat Heidi ja Lassi sekä lapset Hilja, 4, ja Lyydia, 1. ‒

‒ On aivan tavallista, että tulemme tänne. Kirkon ruokailu helpottaa lapsiperheen arkea, esittelee Heidi Ruppa. Samaan pöytään perheen kanssa istahtaa isoäiti Liisa Rinne.

Ruokailu käynnistyi kirkolla vuosi sitten. Marika Pakarinen kuuli siitä silloin vauvaperhekerhossa ja alkoi käydä saman tien poikansa Elmer Häggblomin, nyt 1 v 9 kk, kanssa.

‒ Ehdin tänne hyvin myös töiden jälkeen. Kun ruoan saa nopeasti tarhapäivän päätteeksi, voimme Elmerin kanssa jäädä ulkoilemaan saman tien, Marika Pakarinen kertoo.

Myös Rupan perhe kiittelee ruokailun ajoitusta. Sekä Lassi että Hilja ehtivät hyvin iltaharrastuksiinsa.

Ruokailijoita on kymmeniä, joskus jopa 80, ja ruoka näyttää maistuvan. Tarjolla on perinteistä kotiruokaa, tällä kertaa kaalilaatikkoa, sen kasvisvaihtoehtoa sekä omenakiisseliä.

‒ Nykyajan äidit eivät taida juurikaan tehdä kaalilaatikoita ja kiisseleitä tai käyttää perunoita, arvioi Liisa Rinne.

‒ Totta, tein jo meille valmiiksi iltapalasmoothiet. Mutta täälläpä pääsee maistelemaan eri makuja ja saa ehkä ruoanlaittovinkkejäkin. Lisäksi näkee monenlaisia ihmisiä, lapsiperheitä, eläkeläisiä, työssä käyviä, Heidi Ruppa jatkaa.

Ruoan on valmistanut ja tarjoilee kuuden vapaaehtoisen joukko.

‒ Meitä on ringissä kymmenkunta, ja vuorottelemme jonkin verran. Mukavaa on, tänne tulee välillä silloinkin, kun ei ole oma vuoro, naiset vakuuttavat.

‒ Iltaruokailun idea syntyi Matteuksenkirkolla. Siellä eräs lastaan muskarissa kuljettava isä huokaili, että olisipa edes kerran viikossa valmis ruoka, muistelee Anne Salmia-Sarlin.

Seurakunta maksaa tarvikkeet, ja ruokailun hinta 1 euro on mennyt puiden istuttamiseen Afrikkaan.

Iltaruokailun järjestäminen tietää täyttä työpäivää ainakin sille, joka vastaa hankinnoista.

‒ Meidän kristillinen tekomme on tehdä ruokaa, Salmia-Sarlin tulkitsee. Hänen mieleensä on jäänyt etenkin kerta, jolloin muutamat alakouluikäiset pojat tulivat kolikoineen, syömään keskenään.

Kaikille avoimia iltaruokailuja

Alppilan kirkolla joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko 3.10, 7.11. ja 5.12. klo 17–18.30. Hinta 1 e. Kotkankatu 2.

Lauttasaaren kirkolla keskiviikkoisin klo 17.30–20. Vapaaehtoinen maksu. Myllykallionrinne 1B.

Paavalinkirkolla keskiviikkoisin klo 17–18.30. Hinta 1 e. Sammatintie 5.

Pitäjänmäen kirkolla keskiviikkoisin klo 17. Ruuan valmistamiseen ja leipomiseen voi osallistua. Hinta 2 e/aikuinen, lapset maksutta. Turkismiehenkuja 4.

Vartiokylän kirkolla maanantaisin klo 16.30–18. Hinta 1 e. Kiviportintie 5.

Viikin kirkolla keskiviikkoisin klo 17–19. Hinta 1 e/perhe. Agronominkatu 5.

Katso kaikki ruokailut .

Teksti: Ulla-Maija Vilmi