18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Maria Ohisalo Paavalinkirkossa: Jeesukselta voisi jokainen ottaa oppia

01.12.2019, 13:35 /  päivitetty 01.12.2019, 15:14
Kari Kanalan saarnavieraaksi kutsuttu sisäministeri Maria Ohisalo totesi kirkon kantavan osaltaan vastuuta myös hyvinvointiyhteiskunnan tehtävistä.
Maria Ohisalo Kari Kanalan saarnavieraana

Paavalin seurakunnan luottamushenkilönäkin toiminut Maria Ohisalo nosti puheenvuoroissaan esille uskontojen välisen dialogin tärkeyden.

Hän päätyi myös kannattamaan Kari Kanalan esille nostamaa ideaa uskontojen yhteisestä tilasta, jossa eri tavoin ajattelevat voivat kohdata.

Kanala käytti esimerkkinä Saksan merimieskirkkoa, jossa hiljaisessa tilassa on kymmenkunta eri uskontojen alttaria. Alttarit ovat merimiesten itsensä rakentamia.

Ohisalon mielestä erityisesti juuri Helsingissä voisi olla tilaa uskontojen yhteiselle tilalle, jossa olisi mahdollisuus oppia ja olla vuorovaikutuksessa eri tavoin ajattelevien kanssa.

- Erittäin kannatettava idea. Tarvitaan oppimista, ja myös pysähtymistä kuulemaan toisten ihmisten todellisuuksista, Ohisalo totesi.

Ohisalo muistutti myös, että on puolustettava niin positiivista kuin negatiivistakin uskonnovapautta: oikeutta uskoa ja olla uskomatta.

Maria Ohisalo paljastui myös todelliseksi Jeesus-faniksi:

- Jeesus on hahmo, josta jokaisen pitäisi ottaa oppia. Hän näkee kaikki ihmiset samanarvoisina.

Paavalinkirkon messun saarnaosuus oli toteutettu ensimmäistä kertaa dialogina. Seuraava Kari Kanalan toteuttama saarnadialogi kuullaan kuukauden päästä.

Paavalinkirkon messuun osallistui adventtisunnuntaina lähes 400 ihmistä.

Dialogisaarna on nähtävissä Paavalin seurakunnan Facebook-sivuilla.

Kuva ja teksti: Rebekka Naatus