16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Koko Helsinki

Matteus nya tf kyrkoherde Helene Liljeström: "Det känns spännande och inspirerande"

16.09.2020, 14:21 /  päivitetty 16.09.2020, 14:31
Det är okej att vi oroar oss, men Gud har lovat oss ett hopp och en framtid. De orden tröstar Helene Liljeström som tar över som kyrkoherde i Matteus församling en höst när det är svårt att planera för framtiden.

– Det är förstås ganska utmanande och spännande, säger Helene Liljeström om sitt nya uppdrag som tf kyrkoherde i Matteus församling.

Hon har lång erfarenhet av att jobba i församling och var kyrkoherde i Sibbo svenska församling i många år före pensioneringen. Men församlingsarbete i coronatider blir en ny erfarenhet.

– Innan jag började funderade jag en del på att jag kommer in i ett läge där mycket är annorlunda. Men nu känns det spännande och inspirerande.

Det händer mycket både i Helsingors kyrkliga samfällighet och i Matteuskyrkan just nu – stora renoveringar har gjorts, församlingen har delvis flyttat till nya utrymmen och nya aktörer kommer att flytta in i byggnaden.

– Jag har fullt sjå med att hitta min roll i den här situationen. Samtidigt är det roligt att komma in i den här omgivningen, och personalen i församlingen är väldigt kreativ och erfaren.

I församlingsarbetet handlar mycket just nu om att se till att omständigheterna är så trygga som möjligt och om att leva med att riktlinjerna kan förändras på kort varsel.

– Oförutsägbarheten är en del av verkligheten, men vi kan inte leva hela vårt liv som om det inte går att planera.

Det är därför vi planerar för en morgondag som ser ut ungefär som i dag – även om vi vet att verkligheten kan bjuda på överraskningsmoment.

Texten ingår i Kyrkpressen 19/2020. Skribent är Erika Rönngård.