20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Munkin pöydässä -podcastit: ajankohtaisista aiheista aikalaisten silmin

15.04.2021, 09:25 /  päivitetty 12.05.2021, 15:49
Luottamus, kilvoittelu, hyveet, viljely, varjelu - eikä mitään vähempää kuin koko universumi. Tällaisten aiheiden äärellä ollaan uudessa Munkin pöydässä -podcast-sarjassa. Uusi jakso julkaistaan perjantaiaamuisin 14.5. saakka.
Mustalla pohjalla valkoisia Munkkiniemen seurakunnan logoja, joissa munkit seilaavat veneessä. Päällä teksti Munkin pöydässä

Munkin pöydässä keskustelevat pastori Taneli Hassisen kanssa Munkin alueella asuvat tai täältä lähtöisin olevat mielenkiintoiset vaikuttajat.

Ensimmäisenä Tanelin vieraaksi istahtaa perjantaina 16.4. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Viikon välein julkaistavissa jaksoissa kuullaan lisäksi pääjohtaja Timo Ritakallion, hallitusammattilaisena toimivan Maija-Liisa Frimanin, valtiotieteiden tohtori Pekka Pennasen sekä kosmologi Liina Jukon ajatuksia. Linkitämme uudet jaksot sekä tälle sivulle että Facebookiin. Lisäksi niitä voi kuunnella mm. Spotifyssa.

Ensimmäinen jakso: Koronasta toipuminen kysyy luottamusta ja osallisuutta

Munkin pöydässä -podcastin ensimmäisessä jaksossa pohditaan luottamuksen merkitystä yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Podcastissa vieraileva Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen peräänkuuluttaa yhteiskunnassa luottamuksen rakentamista ja jokaisen osallisuuden vahvistamista työn ja toimeentulon kautta.

Vuorovaikutus on koronan myötä siirtynyt paljolti digitaalisiin ympäristöihin. Se saattaa korostaa yhteydenpitoa samoin ajattelevien välillä. Pentikäisen mukaan vuoropuhelun varmistaminen erilaisten ihmisten ja ryhmien kesken on välttämätöntä.

”Moniarvoisessa yhteiskunnassa on tärkeää tunnistaa, mikä on toiselle pyhää. Luterilainen kirkko voi koota eri tavoin ajattelevia saman pöydän ääreen käymään kunnioittavaa keskustelua”, Mikael Pentikäinen sanoo.

Podcastin isäntänä on pastori ja viestintäyrittäjä Taneli Hassinen.

Toinen jakso: Uteliaisuus ajaa itsensä kehittämiseen

Podcastin toisessa jaksossa pohditaan itsensä johtamista eli kilvoittelua. Podcastissa vieraileva OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio pohtii sitä, mikä saa yksilön kehittämään itseään, ja miten vastuuta itsestään ottava ihminen vaikuttaa yhteisöönsä ja ympäristöönsä. Positiivisesti elämän mahdollisuuksiin suhtautuva ihminen luo energiaa ympärilleen mutta myös itselleen.

Huippusuorittajakin tekee virheitä, siksi on tärkeää myös armahtaa itseään. Ritakallio pohtii, että on usein helpompi antaa toisille anteeksi kuin itselleen. Toisten virheisiin voi suhtautua valmentajan otteella.

”Myös omiin virheisiin oppii kyllä suhtautumaan rennommin, kun ikää tulee lisää. Suunnistaessa vikaan tärkeintä on tehdä nopeasti korjaava suunnitelma ja jatkaa matkaa”, sanoo Ritakallio.

Ritakallio pitää suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa toimivana.

”Pystymme takaamaan kaikille mahdollisuudet kouluttautua sekä huolehtia terveydestä. Yhteiskunnan, seurakunnan ja kolmannen sektorin tehtävä on tukea niitä, jotka eivät omin avuin pärjää.”

Kolmas jakso: Tunne oma arvosi, anna arvo toisellekin

Tässä jaksossa ollaan arvojen ja hyveiden äärellä. Pastori Taneli Hassisen vieraana on pitkän linjan yritysjohtaja Maija-Liisa Friman. Friman on pohtinut paljon hyveiden merkitystä johtamisessa. Hän tietää omasta kokemuksestaan, että suomalainen ”management by perkele” ei toimi Suomessa eikä suuressa osassa muitakaan kulttuureita.

Johtaminen perustuu johtajan hyveisiin, joita johtajan tulee itse omassa toiminnassaan viljellä ja soveltaa. Hyveitä ja luottamusta edellytetään myös kaikilta työyhteisön jäseniltä, jotta voidaan toimia tuloksellisesti ja ihmisten tarpeet huomioiden.

Maija-Liisa Frimanin mielestä myös seurakunnan tulisi olla yhteisö, jossa ihmiset tekevät asioita yhdessä. Seurakunnassa toimivia ei pitäisi jaotella työntekijöihin ja vapaaehtoisiin. ”Kaikkihan me olemme täällä vapaaehtoisesti”, Maija-Liisa summaa.

Neljäs jakso: Onko sijoittaja tämän päivän viljelijä?

Raamatun mukaan ihminen asetettiin viljelemään ja varjelemaan maata. Viljelyä ja varjelua käytetään kestävän kehityksen käsiteparina kristillisen etiikan pohdinnoissa. Onko sijoittaminen modernia viljelyä, josta odotetaan kasvua? Mitä silloin on varjelu?

”Ihmistä pitää suojella. Ihmisarvo on jakamaton. Ihmisellä on oikeus koulutukseen ja terveydenhuoltoon”, valtiotieteiden tohtori Pekka Pennanen sanoo. Luonnonsuojelun lisäksi kestävää kehitystä on myös sosiaalisesti oikeudenmukaisen yhteiskunnan varjelu.

Tässä podcastissa keskustellaan muun muassa sosiaalisesta tulosrahoituksesta, johon Pennanen on perehtynyt. Se on vastuullisuussijoittamisen osa-alue, jolla rahoitetaan yhteiskunnallisia ja sosiaalisia hankkeita huoltosuhteen heikentyessä.

Jaksossa tuodaan esille, että pääomamarkkinat eivät palvele pelkästään sijoittajien vaurastumista. Myös yhteiskunta hyötyy sijoittajien hakiessa uusia, sosiaalisesti kestäviä sijoituskohteita, jotka toimivat vastuullisesti tai jopa edistävät tärkeitä hankkeita.

Viides jakso: Tiede on Jumalan ihmisille antama lelu

Pastori Taneli Hassisen toimittaman viiden podcast-sarjan viimeisessä jaksossa hän keskustelee kosmologi Liina Jukon kanssa tieteestä, uskosta ja iankaikkisuudesta.

Liina Jukko valmistui joitakin vuosia sitten Munkkiniemen yhteiskoulusta erinomaisin arvosanoin. Nyt hän valmistelee teoreettisen fysiikan väitöskirjaa Lontoossa. Hän on välivuotenaan opiskellut myös teologiaa.

Podcastissa pohditaan maailmankaikkeuden ja todellisuuden olemusta. Samalla Jukko pohtii myös tieteentekemisen suhdetta kristilliseen uskoon.

”Tämä kaikki on vain niin kiinnostavaa. Uskon, että tiede on Jumalan ihmisille antama lelu. Sen avulla voidaan hahmottaa universumia”, Liina Jukko sanoo.