20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Musiikkivinkkejä ja passioita hiljaiseen viikkoon - Katja Mäkiö suosittelee

03.04.2020, 15:58 /  päivitetty 08.02.2023, 15:39
Oulunkylän seurakunnan kanttori suosittelee sekä perinteisiä teoksia että harvinaisuuksia.

Giovanni Battista Pergolesin Stabat Mater on viime vuosina varmasti useimmin Helsingin kirkkojen pitkäperjantain konserttien ohjelmistossa esiintynyt teos. Se on muodoltaan napakka, sävelkieleltään elegantti ja tunneskaalaltaan laaja; ei siis ihme, että teos on rakastettu ja tärkeä monille kuulijoille.

Itsekin olin aloittanut harjoittelun tämän vuoden Oulunkylän kirkon konserttia varten esittääkseni teoksen sopraano Jenni Lättilän ja mezzosopraano Annaliisa Otsan kanssa, mutta nyt on nuotit pakattu odottamaan ensi vuotta.

Kotiin kuunneltavaksi suosittelisin Orfeo 55 -orkesterin, johtajanaan Nathalie Stuztmann ja solisteinaan sopraano Emöke Barathi ja kontratenori Philippe Jarousskyn, esitystä.

Muusikoiden ilmeikkyys ja eläytyminen erinomaisen hyvin esillä lähikuvissa ja se vahvistaa koskettavasti jo sinällään nautittavaa kuulokuvaa.

Stabat Materin teksin suomennoksen esillä pitämistä suosittelen väkevästi, sisällön ymmärtäminen auttaa kuulijaa pääsemään syvemmälle teokseen.

Keskeisten kirkkomusiikkiteosten tekstit ja käännökset voit käydä poimimassa Sibelius-Akatemian Laura-tietokannasta. Linkki Stabat Materin suomennokseen täällä.

Yksi yleisvinkkini korona- ja pääsiäisaikaan musiikin rakastajille ja harrastajille sinne kotisohville on: nyt olisi mahdollisuus kuunnella pitkiä ja laajojakin teoksia tai perehtyä monipuolisesti jonkun säveltäjän tuotantoon. Aika antaa mahdollisuuden syvempään ja keskittyneempään paneutumiseen ja vaivannäkö ja perehtyminen kääntyykin antoisaksi.

Arvo Pärtin musiikista löytyy laajalla skaalalla kuunneltavaa hiljaiseen viikkoon

Spiegel am Spiegelista

Da Pacem Domineen.

Rauhallisissa, hartaissa teoksissa ja niiden riita- ja sulosointuisuuden rauhallisissa vuorotteluissa on jotain hyvin tyynnyttävää.

Erikseen esille nostaisin Pärtin tuotannosta Aatamin valituksen (Adam´s Lament) ja kuunteluun ehdottaisin jonkin upeista baltialaisista kuoroista. Aatamin valitus pohjaa munkki ja runoilija Silouan Athosvuorelaisen mystisen perinteen tekstiin ja Pärt on tämän teoksen yhteydessä puhunut "ihmistä tervehdyttävästä ahdistuksesta". Aatami ei suistu masennustilaan ja surkeuteen vaan saa ”kyynelten lahjan” ja lohdutuksen.

Tähän valitsin esittäjäksi yhden suosikkikuoroistani, Latvian radion kuoron.

Yle Areenasta löytyvä ohjelma Arvo Pärtistä täydentää kuvaa aikamme esitetyimmän säveltäjän persoonasta ja musiikista.

J.S. Bachin passioiden kauniit koraalit, aarioiden lyyrisyys ja intiimiys, kuorokohtausten kansanjoukkojen mellakointi sekä tarinaa eteenpäin vievän evankelistan tihenevä tunnelma ja järkytys puhuttelevat joka vuosi uudelleen. Eri vuosina passioita kuunnellessa ja itse harjoitellessa olen usein palannut Philippe Herreweghen johtamiin levytyksiin. Tämän vuoden esityksen valmistelusta ja Herreweghen johtaman Collegium Vocale Gentin tilanteesta voi käydä lukemassa lisää ja kuunnella juuri ennen pandemian puhkeamista maaliskuussa Johannes-passion taltioidun kenraaliharjoituksen.

Vanhempi J.S. Bachin Johannes-passio esitys täällä

Teksti ja suomennos löytyvät täältä

Olen huomannut, että tutut ja rakkaat virret tuovat turvaa ja lohtua tänä aikana.

Suosittelen kärsimyskoraalien melodioihin pohjautuvia urkuteoksia, muun muassa Johannes Brahmsin helmeä O Traurigkeit, O Herzeleid jonka melodia 69 Voi tuskassaan on meidänkin virsikirjassamme. Virren tekstisisältö voi avata lisää teoksen ilmapiiriä.

Johannes Brahmsin viimeiseksi jääneestä Opuksesta 122 löytyy mm. kaksi Herzlich thut mich verlangen (63 Oi rakkain Jeesukseni). 11 koraalin kokoelma julkaistiin vasta säveltäjän kuoleman jälkeen.

Pääsiäisaamuun hiljalleen lisääntyvään valoon, ihmetykseen ja pakahduttavaan riemuun suosittelen kuunneltavaksi Demian Seesjärven ja Miikka Lehtoahon inspiroivaa live-taltiointia spirituaaleista My Lord What a Morning ja Swing Low, Swing Chariot.