16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Nystartad projektkör tolkar Avicii, Coldplay och Laleh

06.11.2018, 16:45 /  päivitetty 31.08.2020, 11:41
Nystartade projektkören Matteus Voice tolkar Avicii, Coldplay och Laleh i höstens välgörenhetskonsert till förmån för preventivt arbete med självmord och psykisk ohälsa, lördagen den 10 november kl 18.

Hur får man en kör att sjunga elektronisk pop och alternativ rock?

– Haha, en bra kör gör alltid som körledarna säger utan att fråga… Skämt åsido så var vår teori att det finns ett stort sug efter att sjunga i kör, men att de vanliga körrepertoarerna som klassiskt och gospel kanske behöver utmanas lite. Att vi sen genast blev en 40 personers kör tyder ju på att det ligger något i det, säger Daniel Jakobsson som leder Matteus Voice tillsammans med Daniela Strömsholm.

På vilket sätt speglar låtvalet insamlingsmålet preventivt arbete med självmord och psykisk ohälsa?

– Idén till konserten och faktiskt också till kören kom till i samband med artisten Avicii’s död, en tragisk händelse som berörde och satte djupa spår hos många. Vi ville på nått sätt lyfta upp både hans fantastiska musik men också det djupt tragiska att inte ens en människa som verkar ha allt på ytan kan undgå livets stora brottningskamper.

Vi har valt sånger som berör det bräckliga och sköra men som betonar ljuset och livsglädjen. Vi ska inte förneka att mörkret finns men vår uppgift kan få vara att påminna om att färgerna inte försvinner bara för att det blir mörkt, de är bara svårare att se. Vi hoppas att våra sånger kan få förmedla just det.

Vad har musik och psykisk hälsa för beröringspunkter?

– En kompis till mig brukar säga att hans skivsamling är hans stora psykolog och jag tycker att det ligger nått i det. För många är musik både en energikälla och en plats att ta skydd från en verklighet som verkar oöverkomlig. Det är ingen slump att musiken har fått ta så stor plats i våra kyrkor och i samhället i övrigt.

Varför en projektkör just nu i Matteus?

– Vi har pratat om det länge, att vi ville ha en kör med blandade åldrar och bakgrunder som sjunger modern pop. När sen tanken om att lyfta fram Avicii och belysa psykisk ohälsa kom upp så föll pusselbitarna på plats. Nu känns det bara superkul att vi är igång!

Hurdan är din kyrka? Rösta i församlingsvalet

Vill du att din församling satsar särskilt på att hjälpa personer med psykisk ohälsa? Eller vill du ha flera projektkörer och mera alternativ rock i kyrkan?

Nu har du chansen att påverka! I samband med välgörenhetskonserten Colors, lördagen den 10 november kl 18 i Matteuskyrkan, är det möjligt att förhandsrösta i församlingsvalet. Din röst är viktig! Du kan förhandsrösta i Matteus kyrkan oavsett vilken församling du tillhör. Kom ihåg identitetsbevis!