20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

President Halonen valde emoji för förlåtelse

11.02.2020, 10:40
Kampanjen Forgivemoji söker efter en emoji för förlåtelse. I det officiella utbudet av emojier finns över 3 000 olika symboler men tillsvidare inte en enda som beskriver förlåtelse.
Kuvassa uusi anteeksi antamista merkitsevä emoji, jossa kuvasymbolina sydän ja kaksi peukkua yhdessä

Kampanjen Forgivemoji nådde en höjdpunkt då president Tarja Halonen valde en emoji som beskriver förlåtelse bland de förslag som allmänheten lämnat in. Halonen valde en emoji med ett rött hjärta i bakgrunden och framför hjärtat två händer med tummen upp. Emojin betonar de positiva känslorna i förlåtelsen och dess fredsbyggande effekt.

– Jag har bekymrat följt med polariseringen i diskussionskulturen både i Finland och ute i världen. Jag vill framför allt i den diskussion som förs i digitala kanaler se mera måttlighet, empati och förmåga att erkänna sina fel. Emojier är numera en integrerad del av kommunikation människor emellan och därför behövs också en emoji som säger: jag förlåter dig, berättar Halonen.

Kampanjen Forgivemoji började senaste år i Finland söka efter en emoji för förlåtelse. I det officiella utbudet av emojier finns över 3 000 olika symboler men tillsvidare inte en enda som beskriver förlåtelse.

– President Halonen var rätt person att välja det vinnande förslaget. Avsikten med en emoji som beskriver förlåtelse är att bygga broar mellan människor, precis såsom Halonen har gjort såväl under sin tid som president som i sin senare verksamhet, berättar Tuomo Pesonen, kommunikationschef i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland som startade kampanjen Forgivemoji.

Miljonpublik i världen – emojin i bruk 2021?

Kampanjen väckte stor uppmärksamhet i internationella medier, bland andra har BBC, The Guardian och australiensiska ABC rapporterat om den. I sociala medier har kampanjen internationellt nått över två miljoner människor.

Ur de hundratals förslag som nätpubliken har skickat in valde Halonen den emoji-idé som kampanjen Forgivemoji som nästa steg för vidare till organisationen Unicode som administrerar emojikatalogen.

– Finland har ett starkt rykte som föregångare inom såväl fredsbyggande som informationsteknologi. Kampanjen Forgivemoji kombinerade på ett fint sätt båda de här finländska styrkorna. Jag hoppas att det att jag är med i kampanjen gör det lättare för en emoji för förlåtelse att få plats i emojiutbudet, säger Halonen.

Nästa steg i kampanjen Forgivemoji är en ansökan till Unicode som uppfyller de officiella kraven för emojiansökan. Till kraven för en ny emoji hör bland annat nödvändighet, dvs. att den avviker från det nuvarande utbudet, en förväntad omfattande utbredning och att tolkningen är tydlig.

På basen av ansökan besluter Unicode om den tar med en emoji för förlåtelse som en del av emojiutbudet som organisationen uppdaterar en gång per år. Om emojin blir en del av Unicodes utbud så anpassar olika tjänste- och apparatproducenter en egen version av den, och emojin förväntas finnas i allmänt bruk tidigast hösten 2021.

Fakta om kampanjen Forgivemoji

Kampanjen Forgivemoji startades på initiativ av evangelisk-lutherska kyrkan i Finland hösten 2019. I kampanjen deltar också bland andra CMI, Helsingfors Diakonianstalt, ClearChannel, kommunikationsbyrån Kaiku Helsinki, Kyrkans Utlandshjälp, Helsingfors kyrkliga samfällighet och Finska Missionssällskapet. Det kom in tusentals emojiförslag från olika håll i världen via sociala medier och webbsidan forgivemoji.com. Kända finländare som bland andra Kaj Kunnas, Minttu Mustakallio och Kari Kanala berättade om sina egna förslag i videoform.

Man kan följa hur Forgivemojin olika ansökningsskeden går vidare på webbplatsen forgivemoji.com och Twitter- och Instagramkontona @forgivemoji.