25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Puno siunaukset silmukoihin - Neulo Yhteisvastuu-lapaset

28.04.2021, 11:16
Yhteisvastuu 2021 auttaa hädässä olevia vanhuksia Suomessa ja maailmalla. Sinä voit auttaa lahjoittamalla keräykseen tai ilahduttamalla ikäihmistä vaikka neulomalla hänelle Yhteisvastuu-lapaset. Lapasten ohjeen on tehnyt diakoni Heini Sinkko.
Yhteisvastuun sydän-logon neulontaohje ja vaaleat lapaset, joihin logo on neulottu.

Neulo Yhteisvastuu-lapaset ilahduttamaan lähipiirissäsi olevaa ikäihmistä

Ohje: Heini Sinkko

Lanka: Novita 7 veljestä tai vastaavan vahvuista (malli-lapasissa käytetty yhteisvastuun värejä punaista ja valkoista, mutta voit käyttää omaa luovuuttasi väri yhdistelmissä)

Puikot: 3-3,5mm (tai oman käsialan mukaan)

Koko: malliohje naisen käden mukaan

Tiheys: 22 s =10cm

Yhteisvastuu sydän-logo tehdään silmukoita jäljitellen kirjoneulekaavion mukaisesti.

Huom! Mallikuvassa olevaa Kirkko Helsingissä logoa ei ole tähän ohjeeseen lisätty.

Vinkkinä: silmukoi Yhteisvastuun sydän-logo ennen lapasen kärjen nauhakavennuksia

Yhteisvastuun sydän-logon neulontaohje.

Lapasen varsi:

Luo 44 s ja jaa silmukat neljälle puikolle. Neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 2o, 2n vähintään 5cm eli noin 15 kerrosta. Kun lapasen varsi on sopivan mittainen neulo 2 kerrosta sileää neuletta.

Vasemman käden lapanen:

Kun olet neulonut varteen 2 kerrosta sileää neuletta, aloitetaan peukalokiilan lisäykset: neulo 1. puikon silmukat ja 2. puikon silmukat oikein, kunnes 2. puikon lopussa on 4 silmukkaa.

Tee ensimmäinen lisäys: vie oikean käden puikko vasemman käden puikon ensimmäisen silmukan alla olevaan silmukkaan. Ota lankalenkki vasemman käden puikolle ja neulo silmukka etukautta. Neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein. Tee toinen lisäys ja neulo 2 s oikein.

Jatka sileää neuletta 3. ja 4. puikoilla. Toista kiilan lisäykset joka 3. krs vielä 5 kertaa. Kiilan eli 2. puikon silmukkaluku lisääntyy aina kahdella silmukalla.

Lisäysten jälkeen neulo yksi kokonainen kerros.

Neulo seuraavaa kerrosta kiilan alkuun ja siirrä kiilan 14 s apulangalle odottamaan.

Luo kämmentä varten kiilan kohdalle kaksi uutta silmukkaa, jotta silmukkaluku on puikolla taas 11 s.

Jatka sileää neuletta, kunnes kämmenosan pituus peittää etusormen.

Nauhakavennukset lapasen kärkeen:

Neulo 1. ja 3. puikon alussa 1s oikein, tee ylivetokavennus (=nosta 1s oikein neulomatta, neulo 1s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli) ja neulo 2. ja 4. puikon lopussa 2 s oikein yhteen, 1 s oikein. Tee kavennukset joka kerros, kunnes työssä on jäljellä 8 s. Päättele lanka.

Oikean käden lapanen:

Neulo oikean käden lapanen vasemman peilikuvaksi eli peukalokiila tehdään kahden silmukan päähän 3. puikon alusta.

Peukalo

Ota apulangalla odottavat silmukat työhön ja poimi niiden lisäksi peukalon juuresta 2 s. Jaa peukalon 16 silmukkaa kolmelle puikolle ja neulo sileää suljettuna neuleena siihen asti, kunnes peukalon kynnestä näkyy puolet.

Tee kärkikavennus: Neulo joka puikon lopussa 2s oikein yhteen, kunnes työssä on jäljellä 4 silmukkaa. Vedä lanka silmukoiden yli ja päättele.

Heini kertoo ikäihmisten auttamisesta

Ikäihmisten taloudelliset vaikeudet näkyvät myös Kannelmäen seurakunnan diakoniatyössä. Helsingissä asuminen on kallista ja yleensä ruoka ja välttämättömät lääkkeet ovat niitä, mistä ensimmäisenä karsitaan.

Tapaamisissa monet kertovat siitä, että auttavat lapsiaan ja lapsenlapsiaan taloudellisesti sen kustannuksella, että itsellä ei jää rahaa oman elämän välttämättömiin menoihin.

Yhteisvastuukeräyksellä voimme auttaa niitä ikäihmisiä, joilla ei ole arjessa ketään auttamassa.

Lahjoita Kannelmäen seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen

• MobilePay 47535
  • Nettilahjoitussivulla: Yhteisvastuu.fi/kannelmäki
  • Aktia FI82 4055 0010 4148 41, Nordea FI16 2089 1800 0067 75, Pohjola pankki FI14 5000 0120 2362 28. Jos lahjoitat pankin kautta, lisää lahjoitukseesi seurakuntamme viitenumero 308171.

#enitenyllättiköyhyys #yhteisvastuu2021

Hädässä olevat ikäihmiset Suomessa ja maailmalla tarvitsevat apuasi