19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Salatut elämäntaidot vie
tunnetaitojen opetusta kouluihin Itä-Helsingissä

10.10.2019, 15:19 /  päivitetty 18.10.2019, 09:28
Tunnetaitojen opettajina kouluissa voivat uudessa toimintamallissa toimia yhdessä vaikkapa kirjastonhoitaja ja seurakunnan nuorisotyöntekijä.
Salatut elämäntaidot oppitunti Puistopolun peruskoulussa alkaa Emilia Kämäräisen vetämällä napsuleikillä

Tunnetaitoja ja ryhmässä toimimista opetetaan viidesluokkalaisille lapsille itähelsinkiläisissä kouluissa nyt uudella tavalla. Opettajina ovat lasten ja nuorten parissa työskentelevät alueen toimijat – esimerkiksi kirjastonhoitaja ja seurakunnan nuorisotyöntekijä.

Salatut elämäntaidot –hankkeen tavoitteena on ottaa käyttöön uudenlainen koulutyön toimintamalli, jossa seurakunnat tekevät tiivistä yhteistyötä alueen eri toimijoiden kanssa perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan.

Haaveilen, että Salatut elämäntaidot –mallia voitaisiin käyttää vielä kaikkialla Suomessa, sanoo projektipäällikkö Anette Henttinen.

Ideana on tarjota kouluihin opettajien toivomaa tunnetaitojen, sosiaalisten taitojen ja ryhmässä toimimisen ohjausta. Näitä taitoja tarvitaan erityisesti, sillä ilman niitä lapsilla on suurempi riski syrjäytyä. Opetusta toteuttavat lukuvuoden aikana alueen eri toimijat tiimeissä. Jokaiselle luokalle tulee 8-10 opetuskertaa, jotka jakautuvat syys- ja kevätlukukausille.

–Näin asuinalueella toimivat ohjaajat tulevat vuoden aikana lapsille tutuiksi, mikä lisää heidän turvallisuudentunnettaan, kertoo projektipäällikkö ja erityisopettaja Anette Henttinen Vuosaaren seurakunnasta.

Tavoitteena on laajentaa mallin käyttöönottoa 5-10 helsinkiläisessä seurakunnassa. Hanketta rahoittaa Helsingin seurakuntayhtymä.

Puistopolun koulussa puhutaan itsetunnosta

Syksyisenä maanantaiaamuna on Vuosaaren Puistopolun peruskoulun 5 B-luokan vuoro osallistua Salatut elämäntaidot-tunnille. Tällä kertaa oppitunnin itsetunnosta vetävät Vuosaaren kirjaston erityiskirjastonhoitaja Emilia Kämäräinen ja nuorisotyöntekijä Ilkka Kanerva Vuosaaren seurakunnasta. Hälisevät oppilaat kootaan aluksi piiriin napsautusleikkiin, jossa Emilian lukeman runon joukkoon on syötetty avainsana. Kun se mainitaan, pitää jokaisen puristaa vieruskaverin sormesta ja vapauttaa omansa.

Puistopolun 5C-luokan oppilaita tunnilla
Omalla työpisteellä työskentely on oppilaille usein tutumpaa kuin ryhmässä toimiminen. Monet lapset tarvitsevat vahvistusta siinä, miten he oppivat huomioimaan toisia.

Seuraavaksi oppilaat pääsevät valitsemaan lattialle sirotelluista lapuista luonnesanoja, jotka kuvaavat heitä itseään ryhmän jäseninä.

Kiharatukkaisen pojan paperille ilmestyvät sanat rauhallinen, avulias ja kiva. Liimapuikoista taistellaan, mutta muuten tunnelma opettaja Simo Hyvösen luokassa on myönteinen. Tuntia seuraavan Anette Henttisen mukaan se vaihtelee. Joskus pelkkä oleminenkin voi olla lapsille vaikeaa.

Salatut elämäntaidot -oppitunnilla valittiin luonnelappuja

Sitten lapset pääsevät näyttelemään ryhmissä valmiiden vuorosanojen avulla. Jokainen on vuorollaan Idols-kisassa mokaansa häpeävä nuori. Toiset reagoivat eri tavoin, kuka vahingoniloisesti ja vähätellen, kuka kannustaen, kuka omia mokiaan pahempina pitäen. Roolit kiertävät, joten jokainen saa tunnustella miltä tuntuu kertoa omasta häpeästä, kuulla negatiivisia kommentteja – ja miettiä mitä itse haluaisi mieluiten kuulla.

-Harjoitteita oppitunneille on kerätty eri puolilta. Toivomme, että hankkeessa mukana olevat toimijat toisivat omaa erityisosaamistaan osaksi tuntisisältöjä. Emilian kirjavinkkaukset ja runot ovat juuri sitä, Anette Henttinen sanoo.

-Ihan yhtä tärkeää kuin että itse toimii kivasti, on puuttua siihen, jos joku toinen käyttäytyy typerästi, Emilia Kämäräinen muistuttaa.

Tunti alkaa lähestyä loppuaan.

-Kun tietää, missä on itse hyvä, ei ole tarvetta mollata kaveria, Ilkka Kanerva tiivistää ja jakaa kaikille Salatut elämäntaidot -passit. Niitä käytetään myös seuraavilla tunneilla.

Nuorisotyöntekijä Ilkka Kanerva, projektipäällikkö Anette Henttinen ja erityiskirjastonhoitaja Emilia Kämäräinen yhteiskuvassa
Johtava nuorisotyönohjaaja Ilkka Kanerva Vuosaaren seurakunnasta ja erityiskirjastonhoitaja Emilia Kämäräinen (oik.) vetivät Salatut elämäntaidot -oppitunteja viidesluokkalaisille Puistopolun peruskoulun oppilaille. Keskellä projektipäällikkö Anette Henttinen.

Vuosaaresta Kontulaan ja Mellunmäkeen

Salatut elämäntaidot -tunteja suunniteltiin ja testattiin Vuosaaressa viime lukuvuonna. Mukana suunnittelussa olivat Vuosaaren seurakunnan nuorisotyö, koulutyön kehittäjä, hankkeen ohjausryhmä, Nuorten ehkäisevä päihdetyö/Klaari Helsinki sekä Aseman lapset ry. Testaamassa tunteja olivat myös Vuosaaren seurakunta, Tyttöjen olohuone (Helsingin NNKY), Itäluotsi, African Care ry ja Helsingin Shukokai Karate.

Tänä lukuvuonna Salatut elämäntaidot -tunteja järjestetään seuraavissa kouluissa: Puistopolun peruskoulu, Aurinkolahden peruskoulu, Vuoniityn peruskoulu, Keinutien ala-asteen koulu, Mellunmäen ala-asteen koulu, Kontulan ala-asteen koulu, Laakavuoren ala-asteen koulu ja Vesalan peruskoulu.

Salatut elämäntaidot -tiimeissä ovat mukana lukuvuonna 2019-2020

Vuosaaressa:

• Vuosaaren seurakunnan nuorisotyö

• Vuosaaren kirjasto

• Helsingin NNKY/Tyttöjen olohuone

• Helsingin Kaupunki/Nuorisopalvelut/Itäluotsi

• alueen koulukuraattorit ja koulupsykologit

Mellunkylässä:

• Helsingin Mikaelin seurakunnan nuorisotyö