16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Munkkiniemen seurakunnan nimikkolähetti Ilkka Koivisto palaa Thaimaahan

28.05.2020, 14:30 /  päivitetty 16.06.2020, 08:18
Seurakuntaneuvosto hyväksyi palvelusopimuksen Suomen Lähetysseuran kanssa maaliskuussa, ja valitsi Munkkiniemen seurakunnan nimikkoläheteiksi Satu ja Ilkka Koiviston. Asemapaikka on Thaimaa.
Koivistot joutuivat palaamaan Suomeen koronapandemian vuoksi. Satu Koiviston työsuhde Lähetysseuran kanssa on sittemmin päättynyt, mutta Ilkka Koivisto matkustaa takaisin Thaimaahan näillä näkymin heinäkuussa.
Munkkiniemen seurakunnan nimikkolähetit Satu ja Ilkka Koivisto Thaimaassa

Ilkka Koiviston esittely

Ilkka Koivisto lähti ensimmäiselle työkaudelleen Thaimaahan marraskuussa 2017. Ilkka työskentelee Mekong-alueen tiedottajana. Asemapaikka on Thaimaa.

Ilkka on syntynyt Iitissä ja hänen tämän hetkinen asuinpaikkansa on Vantaa. Hän on koulutukseltaan psykologian maisteri (1989), ratkaisukeskeinen terapeutti (1995) ja teologian maisteri. Hänen kotiseurakuntansa on Tikkurilan seurakunta.

Ilkka on työskennellyt aiemmin muun muassa World Visionilla Senior managerina, Karas-Sana Oy:llä markkinointipäällikkönä, Liikenneturvalla tiedottajana ja tutkijana sekä Psykomark Oy:ssä viestintäpsykologina.

Ilkan omin sanoin:

”Minusta piti tulla musiikinopettaja. Vanhempani olivat iloisia, kun lapsi, joka ei koskaan viihtynyt kirjojen parissa, pääsi opiskelemaan Sibelius-akatemiaan. Mutta kuinkas kävikään. Opintojen puolivälissä innostuin psykologiasta ja — vihdoin lukemaan oppineena — opiskelin reippaalla tahdilla psykologian maisteriksi.

Mutta kuinkas kävikään. Toimiessani tutkijana Helsingin yliopistossa innostuin tietokoneista ja menin töihin Nokian mainososastolle. Sen jälkeen kuljin monenlaisten viestinnän, markkinoinnin ja varainhankinnan tehtävien kautta ensimmäiseen kansainväliseen työhöni, World Visioniin.

Työ World Visionissa oli kirjaimellisesti ”visioita maailmasta”, sillä matkustin tuona aikana liki 30 eri maassa. Erityisen läheiseksi tuli Filippiinit, johon tein myös puolisoni kanssa ensimmäisen pienimuotoisen lähetysmatkamme jouluna 2014.

Pari vuotta sitten päätin pitää välivuoden ja ottaa etäisyyttä työhöni. Tuolloin kyselin samaa, mitä luultavasti jokainen noin viisikymppinen pitkässä työputkessa ollut kyselee: Tätäkö elämä on? Tahdonko tehdä tätä samaa kaikki jäljellä olevat elämäni vuodet? En tahtonut.

Hengitin vuoden verran raikasta meri-ilmaa Hangossa ja luin kasapäin teologista kirjallisuutta. Seuraavan vuoden aikana tein teologian maisterin tutkintoon vaadittavat opinnot Helsingin yliopistossa, uudessa koulutusohjelmassa ”Religion, conflict & dialogue”.

Psykologian ja teologian tutkintojen yhdistelmällä, kokemuksella monenlaisista viestinnän tehtävistä sekä viisaan ja rakastavan vaimon rinnalla uskallan siirtyä Suomen Lähetysseuran haasteellisiin ja kutkuttavan kiinnostaviin tehtäviin.

Usko on elämäni suurin lahja. Jo pienenä kuljin vanhempieni kanssa Vihtijärven kappelissa. Uskoni syveni Kansan Raamattuseuran rippikoulussa, Vihdin seurakuntanuorissa ja Tuomasyhteisössä. Kotiryhmäverkosto on tullut perheellemme erityisen tärkeäksi.

Olen soittanut erilaisissa gospelkokoonpanoissa ja kirjoittanut kaksi Päivä Oy:n kustantamaa kristillistä kirjaa: Blogitaivas repeilee ja Armoa mutta. Joku on ehkä kuullut ääneni toimiessani radioblogistina Radio Deissä. Viime keväänä pidin elämäni ensimmäisen raamattutunnin Kirkon evankelioimispäivillä. Tie kulkee kohti lähetystä.

Uskon varassa teemme matkaa uuteen. Kiitos, kun saamme kulkea kanssanne.”