19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Seurakuntien työntekijöitä auttamaan koronatartuntojen jäljittämisessä

22.10.2020, 10:14
Helsingin seurakunnat antavat kaupungille virka-apua koronatartuntojen jäljittämiseen. Yhteensä 14 seurakuntien työntekijää auttaa Helsingin kaupungia kahden viikon ajan tartunnalle altistuneiden ihmisten tavoittamisessa.
Kuvassa koronavirus tähtäimessä kännykkä ja taustalla ihmisiä

Virka-apua antavat diakoniatyöntekijät ja papit tulevat yhdeksästä helsinkiläisestä seurakunnasta ja yhteisestä seurakuntatyöstä. He siirtyvät pariksi viikoksi Kallion virastotalolle antamaan tartuntaan altistuneiden kaupunkilaisten tavoittamiseen apua. Näiden siirtymäviikkojen aikana kaupunki ehtii rekrytoida ja koulutettaa omasta henkilöstöstään jäljitykseen tarvittavaa lisäapua.

Koronatilanne muuttuu Helsingissä nopeasti. Helsingin seurakunnat haluaa osaltaan toimia siten, että koronatilanne pysyisi kaupungissa hallittavissa.

"Meitä pysäytti tieto, jossa ennakoinnilla on mahdollista välttää laajemmat rajoitukset tai jopa täysimittainen sulku. Seurakunnista löytyy monenlaista osaamista ja haluamme olla mukana toimissa, jossa voidaan auttaa helsinkiläisiä. Uutinen Helsingissä jäljityksen mahdollisuuksien vähenemisestä ei luvannut hyvää. Haluamme olla osaltamme auttamassa tärkeässä työssä", sanoo seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki.

Rintamäen mukaan Helsingin seurakuntien rooli on vahvistaa toivoa ja luottamusta siihen, että yhdessä tästä selvitään. Kevään koronatilanne oli uutta ja jaksettiin, koska edessä häämötti kesän vapaus. Nyt korona haastaa meitä uudelleen ja edessä on entistä pimenevämpi vuodenaika.

"Siksi on tärkeätä nyt pitää huolta, että emme omilla toimillamme edistäisi koronan leviämistä. Jos teemme tarvittavat toimet, meillä on paremmat mahdollisuudet viettää muutaman viikon päästä yhteistä joulua", Rintamäki sanoo.

Joulua ei ole peruttu

Joulua ei ole tänäkään vuonna peruttu, vaan Helsingin seurakunnat valmistautuvat, kehittävät ja ideoivat joulutoimintaansa siten, että koronatilanne tulee otetuksi huomioon.

"Tietenkin huolestuttaa, miten koronatilanne vaikuttaa kirkon toiminnassa juuri silloin, kun vietetään joulua. Siksi seurakunnissa mietitään miten tuoda joulusanomaa esiin vaihtoehtoisilla tavoilla ulkotiloissa ja suoraan jokaisen kotiin sosiaalisen median kautta", Rintamäki pohtii.

Joulu tulee tänäkin vuonna ja seurakunnissa löydetään kyllä tavat viettää turvallisesti joulua. Helsingin seurakuntien joulutarjonta on tarkoitus tuoda yhteisesti helsinkiläisten ulottuville.

"Sitä paitsi joulu on ollut ja on valmis ilman meidän suureellisia valmisteluja. Meidän kaikkien kontolle jää joulun viettäminen. Täydellistä joulua ei saa yksityiskohtia hiomalla, kaikkea viimeisen päälle virittämällä. Täydellinen joulu tulee muualta."