25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Koko Helsinki

Fortsatt sparsamma tider inom den kyrkliga samfälligheten i Helsingfors

13.12.2018, 22:37 /  päivitetty 13.12.2018, 23:58
Verksamhetsutgifterna för Helsingfors kyrkliga samfällighet är nästa år 117,4 miljoner euro. För investeringar sparas 25,6 miljoner euro. Kyrkoskatten ligger oförändrat på en procent i Helsingfors.
Kuvassa Juha Rintamäki

Gemensamma kyrkofullmäktige fattade vid torsdagens möte beslut gällande den kyrkliga samfällighetens budget för år 2019 samt gällande verksamhets- och ekonomiplanen för åren 2019–2021. Församlingarnas budget år 2019 ligger i stora drag på samma nivå som årets budget. Det inebär att man även nästa år fortsätter hushålla sparsamt.

Skatteintäkterna uppskattas uppgå till 80, 7 miljoner euro i Helsingfors nästa år. Det fasta statsanslaget är 12,5 miljoner. När man drar av 33,7 miljoner i verksamhetsintäkter från de sammanlagda verksamhetskostnaderna på 117,4 miljoner så kvarstår en så kallad rörelsemarginal på 83,7 miljoner euro.

Rörelsemarginalen för år 2019 är större jämfört med tidigare år på grund av att överskottet från år 2017 på 4,8 miljoner euro återbördas som en engångsinsats till församlingarna för att användas för verksamheten år 2019.

Ett tre år långt sparprogram 2016–2018 har genomförts i Helsingfors. Anpassningsprogrammet har förverkligats på grund av minskande ekonomisk tillväxt samt det sjunkande medlemsantalet, fastighetsbeståndet har minskats liksom cirka 100 personalårsverken. Målet har varit att balansera ekonomin inför kommande magrare tider. Under de kommande åren avstår man ytterligare från en del uppgifter och strävar efter att samarbeta med olika aktörer i allt högre grad.

Juha Rintamäki fortsätter som samfällighetens direktör

Fullmäktige beslöt att Drumsöherden Juha Rintamäki fortsätter som samfällighetens direktör under åren 2019–2020.

Avtalsmodell för tomthyran på Lövö godkändes

Fullmäktige godkände även en avtalsmodell över tomthyran på Lövö. Huvudpunkterna i avtalet fastslogs redan i maj 2017. Avtalsklausulerna ligger i linje med de beslut som gemensamma kyrkofullmäktige fattade tidigare.

Fullmäktige dels förtydligade, dels kompletterade avtalstexten gällande två punkter: Vid fastställande av årshyran har av särskilda skäl använts förmildrande övervägande till hyrestagarens förmån, samt vid fall av att Helsingfors församlingar på eget bevåg någon gång beslutar sig för att sälja tomten, kommer även hyregästerna att erbjudas en möjlighet att köpa till det högst bjudna priset.

Den här avtalsmodellen är avsedd att användas i fortsättningen gällande alla avtal om tomthyror på Lövö. Avtalen förs också enskilt till fullmäktige för beslut.

Tiden för tomthyresavtalen på Lövö fastställdes till 20 år och årshyran beräknas så att den motsvarar fem procent av värdet på byggnadsrätten på hyresområdet (e/k-m2) varifrån en sänkning på 40 procent gjorts - årshyran binds också till levnadskostnadsindex: i praktiken blir hyran tre procent av det tidigare nämnda värdet. Första indexjusteringen görs för den hyresbetalningsperiod som inleds 1.1.2020. Fullmäktige beslöt redan tidigare att hyreshöjningar skäliggörs genom att de införs gradvis över en period på tre år.

Gå till den finska nyheten