20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Till skolan med änglavakt - välsignelse inför skolstarten

06.08.2019, 11:16 /  päivitetty 02.07.2020, 11:42
Välsignelse av förstaklassare är en festlig kyrkstund tillsammans med familjen. Vi sjunger, pratar och ber för att du ska ha det bra i skolan.

Inför skolstarten ordnar flera församlingar skolvälsignelser. Man samlas och sjunger några kända barnpsalmer. Sedan får barnen komma fram till altaret där prästen lägger handen lite ovanför deras huvuden och ber en välsignelse över de nya skoleleverna.

– Jag tror på bön och på det där att vi lägger det som är viktigast för oss i Guds händer, ber om Guds nåd för den här stunden och för framtiden, säger Fredrik Kass som är präst.

Att ta hand om våra barn är en stor gåva och ett förtroende, säger han.

– Vi vill våra barn det bästa och jag vill gärna vända mig till Gud med bönen: Låt det gå väl. Jag tror att det spelar en roll faktiskt.

Läs mera om välsignelse inför skolstarten.