20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Timo Pekka Kaskinen: Tänä jouluna syntyvät huomispäivän joulumuistot

03.12.2022, 00:13 /  päivitetty 21.12.2022, 18:30
Roihuvuoren kirkkoherra Timo Pekka Kaskinen puolivartalokuvassa vaalea takki ja punainen kaulaliina yllään. Siuvprofiili heijastuu peilistä. Kuva: Sirpa Päivinen.

Seurakunnat pyrkivät antamaan lapsille kotitaustasta riippumatta joulumuistoja, jotka kannattelevat heitä vielä vuosikymmenten kuluttua. Adventin ja joulun hartaudet, juhlat ja Kauneimmat Joululaulut kutsuvat seimen äärelle.

Seurakunnan diakoniatyöltä on tänäkin vuonna voinut hakea jouluavustusta. Osallistumalla Rakenna joulupuu -keräykseen on mahdollista välittää joulumieltä jollekin alueella asuvalle lapselle ja hänen perheelleen keskiviikkoon 7. joulukuuta saakka.

Topeliuksen toive rauhasta kutsuu toimintaan, kun mielessämme ovat Ukrainan lapset.

Kirjailija ja runoilija Zachris Topelius kirjoitti joulurunon En etsi valtaa loistoa vuonna 1887. Jean Sibeliuksen säveltämänä se on säilyttänyt suosionsa halki vuosikymmenten. Säe ”Ei valtaa eikä kultaakaan vaan rauhaa päälle maan” on tänä jouluna erityisen ajankohtainen. Se kutsuu toimintaan, kun mielessämme ovat Ukrainan lapset ja aikuiset sodan ja kylmyyden keskellä.

Voimme lähettää apuamme Ukrainan lapsille osallistumalla eri järjestöjen keräyksiin. Roihuvuoren seurakunnassa pidetään lauantaina 3. joulukuuta konsertti Kohti Valoa Ukrainan tukemiseksi ja jouluaaton hartauksien kolehti kerätään Ukrainan lasten auttamiseksi. Suomen Lähetysseura vie hätäavun perille Ukrainassa ja sen lähimaissa toimivien paikallisseurakuntien kautta.

Avataan ovemme joulun lapselle, jonka syntymäyönä majatalossa ei ollut tilaa, ja joka tänä jouluna tulee meitä vastaan kaikissa maailman lapsissa.

Timo Pekka Kaskinen

Teksti on Roihuvuoren seurakunnan Kiikari-lehden 2/2022 pääkirjoitus.