20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Ny mobiltjänst hjälper dig hitta till dina anhörigas gravar

29.10.2020, 11:51 /  päivitetty 29.10.2020, 14:10
Under allhelgonahelgen öppnas tjänsten "Hautahaku", det vill säga en söktjänst över gravplatserna i Helsingfors. Cirka 350 000 namn på personer som ligger begravda i Helsingfors finns upptagna i tjänsten.
Hautahaku.fi palvelu on auki kännykän näytöllä.

"Hautahaku" är en mobilanpassad söktjänst som ska göra det lättare att hitta rätt på de stora begravningsplatserna i Helsingfors.

Tjänsten betjänar användare i hela landet som har anhöriga begravda på begravningsplatserna i Sandudd, Malm, Furumo, Brändö, eller Östersundom, samt i urnelunden i Månsas eller kolumbariet i Berghäll.

Tjänsten öppnas under allhelgona och innefattar cirka 350 000 namn på personer som ligger begravda i Helsingfors. Tjänsten är ett samarbete mellan gravtjänsten och dataadministrationen inom Helsingfors kyrkliga samfällighet.

För en sökning i tjänsten behöver du mata in efternamnet på den vars grav du söker. Du kan avgränsa sökningen med att ange födelse- och dödsår samt begravningsplats. Resultatet visas på en karta.

Här kan du bekanta dig med söktjänsten som också fungerar på svenska.

Tjänsten öppnas den 29.10. I samband med lanseringen samlar vi in användarerfarenheter och respons via en webblankett (blanketten är på finska men det går bra att skriva på svenska också.)

Under allhelgona är portarna till alla begravningsplatser i Helsingfors öppna dygnet runt. I kyrkorna och kapellen arrangeras ljusandakter och musik. Läs mera