18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Tutun
kerhon ohjaajan viesti ilahduttaa lasta poikkeustilanteessa

23.04.2020, 15:44 /  päivitetty 29.04.2020, 14:14
Kekseliäät lasten ja nuorten ohjaajat lievittävät eri tavoin molemminpuolista ikävää kun kerhot on pitänyt sulkea. On soitettu Whatsapp-puheluita, tehty Facebook-suunnistusratoja, askarteluja ja videoita. Moni on ottanut digiharppauksen.
Lastenohjaajat Marika ja Margit Pulkkinen Roihuvuoren seurakunnasta poseeraavat kirjavat huivit päässä. Kuva: Antti RIntala

”Kerholaiset ikävöivät kovasti tuttuja ohjaajia. Meilläkin on ollut lapsia ikävä”, kertoo Roihuvuoren seurakunnan lastenohjaaja Marika Pulkkinen (vas,), joka ohjaa yhdessä Margit Pulkkisen kanssa teatteri- ja tyttökerhoa sekä varhaiskasvatuksen päiväkerhoa. He ovat soittaneet kerholaisilleen ja lähettäneet puuhapaketteja, joista on löytynyt askartelumalleja ja väritystehtäviä.

”Lapset ovat olleet yllättyneitä ja ilahtuneita Whatsapp-puheluista. Näköyhteyden saaminen on ollut puolin ja toisin tärkeää.”

Varhaiskasvattajat miettivät myös sitä, ettei lapsille kertyisi liikaa ruutuaikaa.

”Meidän pitää miettiä, tarjoaako yhteydenottomme myös jotain muuta kuin koneella olemista. Ihan perinteinen posti onkin osoittautunut lapsille isoksi iloksi.”

Lastenohjaajat Marika ja Margit Pulkkinen purskahtavat nauruun pidellessään isoa kangasta. Kuva: Antti RIntala

Työntekijät ottivat digiharppauksen

Herttoniemen seurakunnan lastenohjaajat Marika Sointula ja Elisabeth Bäckman soittivat läpi seurakunnan Whatsapp-listalla olevat parisataa perhettä. Perhe- ja päiväkerholaisille on lähetetty pieniä tarinoita ja videoita.

”Moni perhe on kiitellyt soittokierroksesta ja siitä, että etsimme aktiivisesti avuntarpeessa olevia perheitä. Kaikenlainen puuha, kuten askartelut ja tehtävät on otettu ilolla vastaan”, kertoo varhaiskasvatuksen ohjaaja Tiina Koivulintu.

”Teimme iltapäiväkerholaisille rastiradan tuttuun ympäristöön kirkon lähettyville. Toinen rastirata rakennettiin QR-koodeilla Facebookiin kaikille alueen lapsille. Innokkaimmat ehtivät kiertämään sen jo tunnin sisään siitä, kun viesti radasta kilahti kännykkään”.

Paavalin seurakunnan perhetyönohjaaja Tuija Heinonen kertoo, että heidän tiiminsä on tehnyt vauvamuskarilaisille videoklippejä ja pyhäkoulusta “kotipyhisversiot”.

“Olemme haastaneet lapset suunnittelemaan kotiin oman hiljentymispaikan tai kirkon esimerkiksi legoista, piirtämällä tai tekemällä maja. Lapset saavat kuvata niitä ja lähettää meille. Laitamme kuvia tyhjän Keulan ikkunaan ja arvomme palkintoja kuvia lähettäneiden kesken.”

Toivon aarteet on Tuomiokirkkoseurakunnan kanava, joka alkoi toimia Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa, kertoo nuorisotyönohjaaja Nana Honkasalo.

”Esimieheni oli puhunut pitkään materiaalin tekemisestä nettiin. Nyt kun tuli poikkeustila, oli aikaa opetella ja tehdä yksinkertaisesti puhelimella ja mikrofonin avustuksella. On ollut mukava oppia uutta ja saada vaihtelua, mutta kerholaisia on ikävä.”

Nana tekee videoita yhdessä työparinsa Hanna Ikäheimon kanssa.

Osa videoista kannustaa kokkailemaan tai askartelemaan, osa viihdyttää tai opettaa uutta.

”Videoissamme on palautteen perustella kiva tunnelma. Yksi kaverini soitti juuri, että arvaa miksi hän on menossa kauppaan. Partioviikolle tekemämme nuotioherkkuvideo oli saanut hänen lapsensa himoitsemaan suklaabanaaneita.”

Täältä löydät seurakuntien tekemiä sisältöjä verkossa:

Lapsille ja perheille

Nuorille

Ruoka-apua jaossa eri puolilla Helsinkiä

Lasten puhelimet tarjoavat jutteluseuraa tai apua läksyihin

Haagan seurakunnan Lasten puhelin 050 911 2907 arkisin klo 12-16

Paavalin seurakunnan Koululaisten puhelin 050 364 4657 arkisin klo 12-16.