18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Var är du? – temavecka om ensamhet

28.08.2019, 15:28 /  päivitetty 18.09.2019, 10:56
Under vecka 40 kommer Johannes församling ha en temavecka kring ämnet ensamhet som ordnas i samarbete med Yrkeshögskolan Novia. Studenter från Novia intervjuar församlingsmedlemmar om deras upplevelser av ett av vår samtids största sociala problem – nämligen ensamhet. Om du vill ställa upp på en intervju kan du läsa mer nedan.
var är du

Här kommer veckans program i sin helhet. Utöver det ordnas församlingens kontinuerliga verksamhet på samma sätt som tidigare:

Söndag 29.9:

kl. 12: Högmässa i Johanneskyrkan. Under kyrkkaffet invigs en KONSTUTSTÄLLNING i kryptan som går under temat "Var är du?" Konfirmandernas bilder av ensamhet, till stora delar fotograferade på Lekholmen.

Måndag 30.9:

kl. 18: LITTERÄR KVÄLL i Högbergssalen med Tua Forsström och Susanne Ringell som gäster. Maria Björnberg intervjuar kring temat "Ensam i kyrkan".

Tisdag 1.10:

kl. 11–13.30: SOPPKÖK utanför Johanneskyrkan. Kaffe i kryptan mellan 12.15 och 13.30.

kl. 19–21: VÄLGÖRENHETSONSERT i Johanneskyrkan kl. 19–21.

Vi bjuder på en mångfaldskonsert med en fantastisk bukett artister: Paleface, Muntra Musikanter, Johanna Almark-Mannila & Maja Mannila, m.fl. Kapellmästare: Henrik Wikström.

Fritt inträde. Den frivilliga kollekten går till Johannes diakoniförenings insatser för att råda bot på ensamhet.

Mera info:

Onsdag 2.10:

kl. 11–13.30: SOPPKÖK utanför Arcada kl. 11–13.30.

Torsdag 3.10:

kl. 16–18: TRÄDGÅRDSFEST i S:t Jacobs kyrka på Drumsö kl. 16–18. Soppa, våfflor och program.

Fredag 4.10:

kl. 10: NALLEGUDSTJÄNST och efterföljande kaffeservering i kryptan.

Söndag 6.10:

kl. 12: Högmässa i Johanneskyrkan kl. 12. Efterföljande kyrkkaffe

och AVSLUTNING på projektveckan.

VILL DU BLI INTERVJUAD?

Vi söker svenskspråkiga i alla åldrar för intervjuer där vi undersöker hur man på bästa sätt kan motverka ensamhet och förebygga psykisk och fysisk ohälsa bland församlingsmedlemmar. Ensamhet berör människor i alla åldrar och kan påverka både hälsa och välmående. Enligt forskning känner upp till 20% av barn och unga samt 30% av äldre i Finland sig ensamma.

Vi hoppas att du – eller någon du känner – är intresserad av att delta! Intervjun tar max 20 min och kan göras hemma eller i församlingen. Sjukskötar-, hälsovårdar- och socionom-studerande vid Novia gör intervjuerna parvis under perioden 30.9–4.10.2019. Alla svar kommer att behandlas anonymt. Du kan också vara med i undersökningen på webben: www.tinyurl.com/ensamhet

Vid frågor kring projektet eller deltagandet, vänligen kontakta: Camilla Strandell-Laine, lektor, projektledare,

Yrkeshögskolan Novia, camilla.strandell-laine@novia.fi, 050 472 8127 (vardagar kl. 10–14)

Mer info: www.novia.fi/forskning/alla-projekt-pa-novia/halsa-och-valfard