25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Koko Helsinki

Vuoden lehtikuva otettiin Malmin riparilla: "Kuva muistuttaa, miten paljon maailmassa on myönteisiä asioita."

22.03.2019, 09:47
Palkittu lehtikuva Malmin rippikoulusta

Vuoden 2018 parhaat lehtikuvat ja videot on valittu. Merkittävässä kotimaisessa kuvajournalismikilpailussa vuoden lehtikuvaksi (Pressphoto of the year 2018) valittiin Joonas Brandtin Helsingin Sanomille ottama kuva Malmin seurakunnan heinäkuiselta rippileiriltä.

Kuvassa nuoret ovat yhdessä riparin meditaatiohetkessä. Osa näyttää nukkuvan.

palkittu lehtikuva Malmin rippikoulusta

Vuoden lehtikuva 2018 on Helsingin sanomille otettu kuva Malmin rippikoulun meditaatiohetkestä viime heinäkuulta. Kuva: Joonas Brandt

Kuvan ottanut Brandt kuvailee Kirkko ja kaupungille, että tunnelma järvimaisemassa luonnon keskellä pidetyllä riparilla oli lämmin ja romanttinen. Kuvaamiseen oli kerrankin aikaa.

– Siinä vaiheessa, kun otin kuvan, oli tunne, että ihan kelpo kuva ja täyttää tehtävänsä. Ei se jäänyt ihmeemmin mieleen. Kun näin kuvan taitettuna lehdessä, katsoin sitä ihan eri valossa ja huomasin, että olin onnistunut. Tuomaristo sitten näki siinä jotain sellaista, jota tämä aika kaipaa kaiken vihapuheen ja vastakkainasettelun sijaan, pohtii Brandt.

Myös Helsingin Sanomille Brandt kertoo kuvausrupeaman tuntuneen onnistuneelta, koska siinä pääsi osaksi rippileirin arkea.

– Yleensä kuvaustilanteet ovat nykyään lyhyitä ja nopeita, mutta tällä kertaa minulla oli ruhtinaallisesti aikaa. Saatoin tarkkailla ja tuumailla mieleni mukaan, koska ei ollut kiire pois, Brandt kertoo.

Vuoden lehtikuva muistuttaa, miten paljon maailmassa on myönteisiä ja uutisoinnin arvoisia asioita.

Tuomariston mukaan Joonas Brandtin Vuoden lehtikuva ”muistuttaa, miten paljon maailmassa on myönteisiä ja uutisoinnin arvoisia asioita”:

– Median tehtävänä on toimia ajan peilinä ja näyttää myös enemmän hyvää ajastamme. Tämä kuva muistuttaa hiljaisen voimakkaasti empaattisuudesta ja siitä, miten me tarvitsemme toisiamme. Olemme lopulta kaikki samassa veneessä, tuomaristo kommentoi.

Joonas Brandtin valokuvaama ja Heidi Väärämäen kirjoittama Riparin ihme -artikkeli ilmestyi Helsingin Sanomien Sunnuntai-sivulla 5.8.2018.

Suomen kuvajournalistit ovat järjestäneet kilpailua vuodesta 1962. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 101 valokuvaajaa 2043 kuvalla. Lisätietoa kilpailusta: www.kuvajournalismikilpailu.fi

Voittajakuvat ja video sekä kilpailun satoa nähdään näyttelyssä Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä 18.–31.3.2019 (Töölönlahdenkatu 2).