24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Pääsiäinen

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kristittyjen suurin ja vanhin juhla.

Pääsiäisjakson aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta.

Pääsiäisviikolla eli hiljaisella viikolla, järjestetään seurakunnissa myös arkipäivisin viikkomessuja, hartauksia ja pääsiäisaiheisia musiikkitilaisuuksia.

Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa Jeesuksen kanssa. Messun päätteeksi alttari riisutaan kankaista ja esineistä ja verhotaan mustaan. Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä.

Pääsiäispäivä on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla. Jeesuksen risti on kristitylle anteeksiantamuksen, sovinnon ja toivon merkki. Jeesus kantoi ristille koko maailman synnin ja avasi tien ikuiseen elämään.

Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina, muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä häntä seuranneille naisille ja opetuslapsille Emmauksen tiellä.