24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Uusi muskarin ohjaaja Päivi Lindberg: Kaikki lapset oppivat nauttimaan musiikista omalla laillaan

10.12.2019, 20:32
Muskarin ohjaaja Päivi Lindberg Vuosaaren seurakunnasta

-Vaikka et osaisi laulaa tai soittaa, kannattaa silti tulla lapsen kanssa muskariin. Kun ovi sulkeutuu, lapset vaistoavat sen, että heidän kanssaan ollaan oikeasti yhdessä. Samalla nautitaan musiikista kaikin tavoin, kuvailee Vuosaaren seurakunnan uusi muskarin ohjaaja Päivi Lindberg.

Vuosaaren kirkon Marielundin kappelissa on vuoden alusta muskareita kahtena päivänä viikossa 0-6-vuotiaille. Pienempien ryhmät ovat perjantaiaamuisin ja isompien tiistai-iltapäivisin. Pienten muskarituokio kestää puoli tuntia, ja yli 3-vuotiaiden 40-45 minuuttia. Isommat lapset ovat ryhmässä ilman aikuista.

-Muskarissa soitetaan, lauletaan ja liikutaan musiikin tahdissa, ja opetellaan kuuntelemaan sitä. Kirkkovuosi näkyy sisällössä ja laulujen valinnassa. Muskaripaikkana Marielundin kappeli on aika hieno, ja sitä voi käyttää hyväksi monin tavoin.

Päivi Lindberg tietää, että puoleen tuntiin pitää mahduttaa monia asioita. Yleensä lapset haluavat soittaa, ja jos laulaminen ei ole heidän juttunsa, niin sitten pitää olla muutakin. Hän on ollut mukana Vuosaaren varhaiskasvatustyössä 15 vuotta, vetänyt muskareita Paavalin ja Roihuvuoren seurakunnissa sekä musahetkiä päiväkodeissa.

-Lapsille on tärkeää, että tutut asiat toistuvat, esimerkiksi alku- ja loppulaulu. Pieni vauvakin usein aistii jo tutun, ja tietää, missä ollaan.

Vanhemmille Päivi Lindberg haluaa viestittää, ettei heidän tarvitse osata tai suorittaa mitään muskarissa. Voi vain nauttia tilanteesta lapsen kautta ja rauhoittua olemaan se hetki yhdessä. Ei tarvitse vastata kännykkään tai hypätä laittamassa ruokaa. Jotkut vanhemmat ovat muskarin kautta rohkaistuneet itse laulamaan lapsensa kanssa.

-Myös kuka tahansa tuttu aikuinen, isovanhempi tai vaikka kummi voi tuoda lapsen muskariin. Monelle isovanhemmalle se on sellainen hetki, jonka he ehdottomasti haluavat järjestää osaksi omaa arkeaan.

-Musiikki sykkii meissä kaikissa. Toisilla riemu tulee musiikin kuuntelemisesta ja katselemisesta, jotkut haluavat tanssia. Tärkeintä on nauttia ja rohkaistua yhdessä tekemisestä, soittamisesta, kuuntelemisesta ja laulamisesta. Lasten ajatukset ja ideat rikastuttavat sitä, ja tunne siitä, että luomme yhdessä jotain, on minulle tärkeää.

-Tunnen paljon perheitä Vuosaaresta, ja on ihana nähdä heidän lapsiaan eri ryhmissä. Tervetuloa muskariin tammikuussa Marielundin kappeliin, toivottaa muskarin ohjaajana aloittava Päivi Lindberg.

Lisätietoja ryhmistä ja ilmoittautumisesta täältä