30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute
Koko Helsinki

Huopalahden kirkon ja kellotapulin julkisivuremontti

05.04.2024, 14:27
Huopalahden kirkonmäellä alkaa huhtikuun lopulla kirkon ja kellotapulin julkisivuremontti.
Kuva Huopalahden kirkosta

Huopalahden kirkonmäellä alkaa huhtikuun lopulla jumalanpalveluskäyttöön vuonna 1917 otetun ja kirkoksi vuonna 1942 vihityn Suomalaisuuden pirtin eli nykyisen Huopalahden kirkon sekä 90-vuotiaan kellotapulin julkisivuremontti. Remontin yhteydessä kunnostetaan ja maalataan kellotapulin ja kirkon julkisivut ja kirkon katto.

Kirkon ja kellotapulin kunnostus ja maalaustyöt tehdään sääsuojatuilta kiinteiltä rakennustelineiltä eli kirkko on huputettuna koko remontin ajan. Kauppalankujan ja Vespertien puoleisille sisäänkäynneille rakennetaan vaneriset kulkutunnelit, jotta sisäänkäynti ja kulku kirkkoon on turvallista. Julkisivuremontin arvioitu kokonaiskesto on neljä kuukautta.

Julkisivuremontti vaikuttaa kirkon käyttöön siten, että normaali toiminta jatkuu toukokuun ajan. Juhannuksesta alkaen kirkossa ei järjestetä kirkollisia toimituksia ja jumalanpalvelukset siirretään tarvittaessa kirkon pihamaalle.

”Kirkon ja kellotapulin julkisivuremontti muuttaa tulevan kesän suunnitelmia ja joudumme valitettavasti rajoittamaan sekä toimintaamme että seurakuntalaisten perhejuhlien järjestämistä kirkon tiloissa. Kirkonmäki tulee olemaan entistäkin aktiivisemmassa käytössä ja kaikki seurakuntalaiset ja alueella asuvat ovat lämpimästi tervetulleita viettämään kesäisiä päiviä kanssamme grillin, kahvikupillisen ja jumalanpalvelusten äärellä. Remontin valmistumisen jälkeen pääsemme sitten juhlistamaan yhdessä rakkaan punaisen puukirkkomme ja kellotapulin uutta ja entistä ehompaa ilmettä.”, toteaa kirkkoherramme Mari.

Remontin etenemisestä tiedotetaan seurakuntalaisia nettisivuilla, somekanavissa ja kirkon ilmoitustauluilla. Mikäli sinulla on kysyttävää remonttiin liittyen, niin otathan yhteyttä kirkkoherra Mariin, mari.mattsson@evl.fi.