19.05. Onneksi olkoon: Emma, Emilia, Milla, Emmi, Milja, Mila, Milka, Amalia | Palaute

Maailma kylässä -festareilla kirkko rauhan ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta

07.05.2024, 19:22 /  päivitetty 08.05.2024, 17:42
Kestävän kehityksen festivaali Maailma kylässä järjestetään 25.–26.5.2024 Helsingin Suvilahdessa.
Ihmisiä helsinkiläisissä maisemissa

Helsingin ja Espoon evankelis-luterilaiset seurakunnat toteuttavat Maailma kylässä -tapahtumassa monikielisen ja
-kulttuurisen, festarihenkisen jumalanpalveluksen, jossa rukoillaan rauhan ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Seurakunnat ovat tapahtumassa mukana osaltaan edistämässä monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuutta, jotka kuuluvat sekä festivaalin että seurakuntien arvoihin. Oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen yhteiskunta on seurakuntien arvomaailman ja strategian mukaista. Niin ikään vastuullisuus ja kestävyys ovat niiden toiminnassa keskeisiä.

Lapsikuoro valkoisissa puseroissa kuoronjohtajan ja muusikoiden kanssa ryhmäkuvassa, taustalla piirretty toivon puu
Arabiankielisen seurakunnan lapsikuoro esiintyi festareilla toukokuussa 2023.

Festivaalin teemana on tänä vuonna rohkeus.

– Raamattu kannustaa rohkeuteen monissa kohdin: ”Muista, että olen sanonut sinulle: Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.” (Joosua 1:9)

– Ja mikä tärkeintä, meidän ei tarvitse olla rohkeita yksin. Meillä on toivo Jumalassa, meillä on toivo toisissamme. Yhdessä voimme rohkeasti muuttaa maailmaa kestävämmäksi ja oikeudenmukaisemmaksi, sanoo Helsingin seurakuntien kansainvälisen työn sihteeri Tarja Korpaeus-Hellsten.

Sunnuntaina 26.5. seurakunnat järjestävät eri kulttuurit yhdistävän Maailma kirkossa -festarimessun Tiivistämöllä klo 11.15–12.15. Sitä voi seurata myös striimattuna. Lauantaina ja sunnuntaina puolen päivän aikaan on Katutaidealueella tarjolla Hiljaisuuden jooga experience.

Helsingin ja Espoon seurakuntien ständillä voit tutustua erityisesti kirkon monikulttuuriseen ja monikieliseen toimintaan. Suomen ja ruotsin lisäksi seurakunnissa on kaiken ikäisille tarkoitettua viikkotoimintaa arabiaksi, englanniksi, kiinaksi, viroksi ja venäjäksi.

Ständillä on tarjolla myös musiikkihetkiä ja voit ripustaa rukouksesi tai toiveesi Toivonpuuhun. Tervetuloa!