03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Alppilan kirkko

Alppilan kirkko tarjoaa myös monikulttuurisia hengähdyshetkiä

17.02.2023, 17:28 /  päivitetty 17.02.2023, 18:05
Diakoni Maarit van Santen on palannut kolmen vuoden virkavapaaltaan takaisin Kallion seurakuntaan. Virkavapaaltaan hän toi mukanaan tehtäväänsä uutta osaamista ja asiantuntijuutta.
Maarit van Santen

Virkavapaansa aikana van Santen työskenteli Turvaverkko-projektissa, jossa eri tavoin tuetaan ja autetaan paperittomia ja paperittomuuden uhan alla eläviä maahanmuuttajataustaisia henkilöitä. Asiakastyötä tehtiin Hermannin Diakoniatalon Varustamon yhteydessä toimivassa Tukipiste Mosaiikissa viiden hengen tiimissä, jossa kirkon lisäksi olivat mukana Sininauhasäätiö ja SPR.

Projektissa pyrittiin auttamaan ihmisiä erilaisten lupien hakuprosesseissa. Heitä autettiin muun muassa oleskelu- ja jatkolupahakemusten tekemisessä. Tiivistetysti kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita ja muita paperittomuuteen tippuneita tuettiin heidän Suomessa oleskelunsa laillistamisessa. Asiakkaita on ollut noin 50 eri maasta.

”Pyrimme parantamaan asiakkaiden asemaa ja oikeuksia sekä tuomaan heidän ääntään kuuluviin”, van Santen kertoo.

Lauantai-illat auttavat kiinnittymään yhteisöön

Mosaiikissa on monenlaista toimintaa, siellä kokoontuu muun muassa suomen kielen ryhmiä, järjestetään etäläksyapua paperittomien lapsille. Lisäksi van Santen on voinut olla mukana vahvistamassa kirkon työntekijöiden asiantuntijuutta paperittomuudesta, miten kohdata paperittomia ja tukea heitä ja minne heitä voi ohjata. van Santen sai hankkeesta mukaansa lisää verkostotyön, yhteistyön ja yhdessä tekemisen kulttuuria.

Vaikka kirkko ei enää ole mukana Turvaverkko-hankkeessa, hanke ja Tukipiste Mosaiikin toiminta jatkuvat. Lisäksi Alppilan kirkolla jo ennen Turvaverkko-hanketta aloitetut, kerran kuussa järjestetyt lauantai-illat jatkuvat van Santenin vetäminä Kallion seurakunnan toimintana.

”Asiakastyön ja kokoavan toiminnan kuten Alppilan lauantai-iltojen tarkoitus on auttaa ihmisiä kiinnittymään johonkin, vahvistaa kielitaitoa ja helpottaa sosiaalisten suhteiden luomista, jotta he eivät jäisi yksin”, van Santen tiivistää.

Vapaaehtoisina myös entisiä ja nykyisiä turvapaikanhakijoita

Alppilan lauantai-illoissa on toiminnassa mukana vapaaehtoisina muun muassa kantasuomalaisia, joilla on tavalla tai toisella aiempaa kokemusta turvapaikanhakijoiden auttamisesta sekä entisiä ja nykyisiä turvapaikanhakijoita.

”Mukana on ihmisiä, jotka haluavat tukea ja rohkaista toisia, joilla turvapaikkaprosessi on vielä kesken. Illoissa on mahdollisuus pelata liikuntasalissa vaikkapa koripalloa tai muita pelejä. Keskeistä on yhdessä syöminen, tekeminen ja oleminen, irrottautuminen arjen vaikeista asioista ja rentoutuminen. Välillä puhutaan myös vaikeista asioista.”

Illoissa käy varsinkin 20-30-vuotiaita maahanmuuttajataustaisia miehiä, mutta myös perheitä lapsineen. Vaikka suurin osa kävijöistä ei ole kristittyjä, ei Alppilan kirkko kokoontumispaikkana ole ollut heille mikään ongelma.

van Santenin mukaan uusille kävijöille esitellään koko rakennus kirkkosaleineen ja siitä ollaan oltu kiinnostuneita. Lauantai-illoissa on käynyt 30-40 henkeä ja se on selkeästi muodostunut tärkeäksi hengähdyspaikaksi tälle ryhmälle.

Monikulttuurisuustyö muodostaa toki vain osan van Santenin monipuolisesta työnkuvasta. Hänellä on vastuullaan Kallion seurakunnassa myös vapaaehtoistyön koordinointia, työnohjausta sekä asiakastyötä ja muita diakoniatyöhön kuuluvia tehtäviä.