03.07. Onneksi olkoon: Arvo | Palaute

Kesätöissä Oulunkylän seurakunnassa

01.07.2024, 14:30
Juttelimme kahden Oulunkylän seurakunnan kesäseteliläisen Alisan ja Oliverin kanssa heidän kokemuksistaan kesäsuntioina.
Oulunkylän kirkko kesätunnelmissa

Helsingin seurakunnat työllistävät nuoria kaupungin myöntämillä kesäseteleillä. Kesäsetelin avulla pääsee tutustumaan kirkon työhön muutamaksi viikoksi, esimerkiksi kesäreportteriksi, tekemään someviestintää tai avustamaan kerhoissa, päivärippukouluissa ja perhetapahtumissa. Juttelimme kahden kesäseteliläisemme kanssa heidän kokemuksistaan.

Tänä vuonna Oulunkylän seurakunnassa työskentelee yhteensä kymmenen kesäseteliläistä kesä- ja heinäkuun aikana. Tänä kesänä Oulunkylän kesäseteliläiset toimivat suntioiden ja kesäkerho-ohjaajien tehtävissä. Juttelimme heistä kahden, Alisan (16 v.) ja Oliverin (15 v.), kanssa heidän kokemuksistaan Oulunkylän seurakunnan kesäsuntioina. Oliver opiskelee tällä hetkellä Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiikkalukiossa ja Alisa Suomen diakoniaopistossa sosiaali- ja terveysalaa.

Kirkko työpaikkana kiinnostaa

Kesäseteliläisten pestit ovat useimmiten viikon tai kahden mittaisia. Monelle parin viikon kesäpesti saattaa olla yksi ensimmäisistä työkokemuksista ja arvokas mahdollisuus kartuttaa osaamista tulevaisuutta varten. Oliverille, joka on ollut aikaisemmin kesätöissä ruokakaupassa, tämä on toinen työkokemus.

Vaihtoehtoisesti kesäseteli voi olla myös tilaisuus nähdä millaista kirkossa työskentely on.16-vuotiaalla Alisalla on jo suhteellisen laaja työkokemus: hän on ollut työharjoittelussa päiväkodissa, siivoojan töissä kauneusopistolla sekä kesätöissä ikäihmisten hoivakodissa. Kun kesäseteli tarjosi mahdollisuuden, halusi Alisa kuitenkin kurkistaa kirkon maailmaan.

”Päätin hakea kirkkoon töihin, koska sain kesäsetelin ja kirkossa työskentely on kiinnostanut minua pitempään.”

Monipuolisia tehtäviä ja hyvät työkaverit

Kesäsuntion hommissa Alisa ja Oliver ovat avustaneet suntioita heidän tehtävissään, eli siivonneet, järjestelleet erilaisia tavaroita ja kaappeja sekä auttaneet seurakuntalaisia tarpeen mukaan. Odotuksina heillä olikin saada uutta työkokemusta ja oppia suntion tehtävistä, Alisan ja Oliverin toiveet siis toteutuivat.

Erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten kohtaaminen on ollut antoisaa.

Työtehtävien ohella myös työkaverit ovat olleet Oliverille mieleen: ”Parasta on ollut rennot ja monipuoliset työtehtävät eri paikoissa hyvien työkaverien kanssa.”

Alisa on samoilla linjoilla: ”Kivointa on ollut mukavat työkaverit, hyvä perehdytys ja kiinnostavat työtehtävät. Olen tykännyt myös seurakunnan erilaisista tapahtumista, kuten kesäkeskiviikoista Oulunkylän puukirkolla. Myös erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten kohtaaminen on ollut antoisaa.”

Alisa ja Oliver suosittelevat mielellään Oulunkylän seurakuntaa työpaikkana muille nuorille. Alisa toteaa: ”Suosittelen ehdottomasti tätä työtä nuorille, jotka haluavat lyhyen ja kivan työn kirkossa!” Oliver lisää: ”Suosittelen erittäin lämpimästi tätä kesäsetelipaikkaa kaikille nuorille.”