04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute

25.01.2018, 09:34
Valokuva

Ilmoitus lehdessä

Kuolinilmoituksen julkaiseminen lehdessä on yleinen tapa, mutta ei pakollista. Ilmoitukseen sisältyy tavallisesti vainajan nimi, tieto hänen perhesuhteistaan omaisiin (esimerkiksi puolisoni, isämme jne.) ammatti tai arvo, syntymäaika ja -paikka, kuolinaika ja -paikka. Ilmoitukseen on tapana liittää jokin raamatunlause, virren säkeistö, runo tai muu vainajaan liittyvä sopiva lauselma.

Kuolinilmoitus toimii samalla kutsuna siunaus- ja muistotilaisuuteen, joiden paikat ja ajat on syytä ilmaista riittävän selvästi. Jos siunaus toimitetaan vain läheisten läsnä ollessa, ilmoitus julkaistaan useimmiten vasta jälkeenpäin, jolloin siihen voidaan liittää kiitos osanotosta.

Suruliputus

Kuolinpäivänä kotitalon lippu pidetään puolitangossa koko päivän. Hautauspäivänä surujuhlapaikan lippu on puolitangossa siunaustilaisuuden loppuun. Suruliputusta voidaan kuitenkin jatkaa myös koko päivän joko puoli- tai kokotangossa. Jos hautajaiset sattuvat viralliseksi liputuspäiväksi, lippu nostetaan kokotankoon siunauksen jälkeen.

Rukous kirkossa

Kotiseurakunta rukoilee vainajan ja surevien omaisten puolesta viikoittaisessa jumalanpalveluksessa. Tämä tapahtuu hautajaisten jälkeisenä sunnuntaina tai kun tieto kuolemasta on tullut seurakuntaan. Vanha tapa on, että omaiset osallistuvat tähän jumalanpalvelukseen. Heidän on hyvä varmistaa seurakunnasta oikea ajankohta ja paikka.

Sosiaalinen media

Facebookin ylläpito suosittelee, että vainajan omaiset ilmoittavat profiilin haltijan kuolemasta järjestelmälle ja lähettävät kuolintodistuksen. Tuolloin henkilökohtainen profiili muutetaan virtuaaliseksi muistelupaikaksi tai voidaan vaihtoehtoisesti poistaa omaisten pyynnöstä.