02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Koko Helsinki

Myyttejä, viisauksia ja ikuisia totuuksia -podcast tarjoilee kiinnostavia ja yllättäviä näkökulmia Raamatusta

Seurakuntayhtymä

22.04.2024, 09:57
Onko Raamatulla vielä annettavaa? Mitä apua sen ikivanhoista teksteistä voi löytää? Millainen on feministin, eläineetikon, mediapersoonan, artistin tai esseistin Raamattu? Viisiosaisen podcastin puhujavieraina Ruben Stiller, Fatim Diarra, Antti Nylén, Linda-Maria Raninen ja Terhi Hannola.
Kuvassa henkilökuvat Myyttejä, viisauksia ja ikuisia totuuksia -podcastin puhujavieraista

Myyttejä, viisauksia ja ikuisia totuuksia – kesäillan keskusteluja Raamatusta -podcastissa viisi kiinnostavaa ja yllättävää vierasta puhuvat muun muassa siitä, onko Raamatusta nykyihmisen elämäntaito-oppaaksi ja millaisia apuja sen ikivanhoista teksteistä voi löytää.

Voit kuunnella podcastin kaikki jaksot TÄÄLLÄ tai sivun alalaidassa olevasta laatikosta. Jaksot löytyvät myös Spotifysta.

Jakso 1: Eettistä ravintoa ruumiille ja sielulle - Raamattu keittiössä

Pastori Visa Viljamaan vieraana tutkija Terhi Hannola.

Väitöskirjatutkija Terhi Hannola on Helsingin yliopistolla työskentelevä eläineetikko, jonka tutkimus käsittelee ihmisten ja eläinten välisiä suhteita maatila- ja tuotantoeläinten turvakodeissa. Hänen mielestään esimerkiksi joulukinkku on perinne, jonka olisi korkea aika jäädä menneisyyteen.

Kuuntele jakso tästä.

Jakso 2: Sopiiko Raamattu feministin yöpöydälle?

Munkkivuoren kirkkoherra Päivi Vähäkankaan vieraana kansanedustaja Fatim Diarra (vihr.).

Kansanedustaja Fatim Diarra (vihr.) on Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja feministi. Hänen Suomensa on maa, jossa naisen paikka ei ole nyrkin ja hellan välissä ja jossa vanhentuneet sukupuoliroolit eivät rampauta.

Jakso 3: Masennus, ahdistus ja Jobin kirjan opetukset

Toimittaja Salla Rannan vieraana toimittaja Ruben Stiller.

Toimittaja Ruben Stiller tunnetaan monista radio- ja tv-ohjelmistaan sekä suorapuheisuudestaan. Omien sanojensa mukaan hän on narri, joka haluaa kokeilla vallan rajoja.

Jakso 4: Kuolema: pelätty, luvattu, odotettu

Pastori Marjut Mularin vieraana muusikko Linda-Maria Raninen.

Muusikko Linda-Maria Raninen tunnetaan myös taiteilijanimellä Mercedes. Hän on puhunut avoimesti monista tabuina pidetyistä asioista, kuten epävakaasta persoonallisuushäiriöstä, isänkaipuusta sekä ennakkoluuloja herättäneestä rakkaudesta nykyiseen aviomieheensä, entiseen elinkautisvankiin Janne Raniseen.

Kuuntele jakso tästä.

Jakso 5: Enkeleitä ja demoneja: mitä hyvyydestä ja pahuudesta pitäisi ymmärtää?

Pastori Kaisa Karirannan vieraana kirjailija Antti Nylén.

Antti Nylén on esseisti, suomentaja ja omien sanojensa mukaan myös kamera-amatööri, joka tunnetaan ihmiskunnan nykymenon terävänä kriitikkona. Hänelle kissat ovat paitsi perheenjäseniä myös kumppaneita ja ystäviä.

Kuuntele jakso tästä.

Podcast haluaa puhua Raamatusta isoon ääneen

Podcastin taustalla on vilpitön halu puhua Raamatusta isoon ääneen.

– Se tarjoaa elämyksen, jonka voi saada, kun pääsee älykkään puheen äärelle ja lähelle kiinnostavan ihmisen kokemuksia, sanoo sarjan ideoinut Mikaelin seurakunnan pastori Kaisa Kariranta.

Myyttejä, viisauksia ja ikuisia totuuksia – kesäillan keskusteluja Raamatusta podcast on äänitetty Helsingin kirkoissa kesällä 2023.