20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Seurakuntavaalit Paavalissa - tietoa vaaleista ja valitsijayhdistyksistä

20.09.2022, 14:49
Syksyn seurakuntavaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt seuraavalle nelivuotiskaudelle.
Sinivioletti tausta ja teksti: uskottu, toivottu rakastettu, asetu ehdolle sellaisena kuin olet, #seurakuntavaalit.

Marraskuussa 2022 käydään seurakuntavaalit teemalla "Uskottu, toivottu, rakastettu"

Seurakuntavaalit ovat ainoat valtakunnalliset vaalit, jossa jo 16-vuotiaat saavat äänestää. Seurakuntavaalit ovat myös paikallisvaalit, mikä tarkoittaa, että jokainen kirkkoon kuuluva voi äänestää oman alueensa seurakuntavaaliehdokkaita. Seurakuntalaiselle tämä on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa kirkon työhön omassa lähiympäristössä. Ennakkoäänestys on 8.–12.11.2022 ja varsinainen vaalipäivä 20.11.2022.

Vaaleissa seurakuntiin valitaan uudet luottamushenkilöt seuraavaksi neljäksi vuodeksi. He vaikuttavat suuresti siihen, millainen on huomisen kirkko ja päättävät niin Paavalin seurakunnan kuin koko Helsingin seurakuntayhtymän asioista. ‍ Katso kaikki ehdokkaat täältä.

Mistä luottamushenkilöt päättävät?

Seurakuntaneuvosto johtaa seurakunnan toimintaa. Seurakuntaneuvosto päättää mm. ketkä valitaan seurakunnan työntekijöiksi ja mihin seurakunnan rahoja ja tiloja käytetään. Lapsityö, nuorisotyö, vanhustyö ja diakoniatyö painotuksineen kuuluvat seurakuntaneuvoston toimialaan.

Yhteinen kirkkovaltuusto on koko seurakuntayhtymän ylin päättävä elin. Se päättää muun muassa kirkollisveron suuruudesta, toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä kirkkojen rakentamisista ja korjaamisista sekä valitsee jäsenet seurakuntayhtymän ”hallitukseen”, yhteiseen kirkkoneuvostoon.

Seurakuntien luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Lue lisää luottamushenkilöiden vaikutusmahdollisuuksista ja tehtävistä täältä.

Marraskuun vaaleissa valitaan 1.1.2023 alkavalle nelivuotiskaudelle Paavalin seurakuntaneuvostoon 14 jäsentä ja Helsingin seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon Paavalin seurakunnasta 4 jäsentä.

Päättyvän kauden 2019-2022 seurakuntaneuvoston jäsenet löydät täältä.

Paavalin seurakunnan vaaleissa ovat mukana nämä valitsijayhdistykset

Elävä Seurakunta

Elävä seurakunta haluaa kertoa sanomaa muuttumattomasta kolmiyhteisestä Jumalasta alati muuttuvassa ajassamme, sillä se on seurakunnan tärkein tehtävä. Kirkon opetuksen ja toiminnan tulee olla sopusoinnussa Raamatun kanssa. Meistä kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia ja tervetulleita seurakuntaan sellaisina kuin he ovat kasvaakseen siellä kristittyinä.

Elävässä seurakunnassa on tilaa myös herätysliikkeille ja lähetysjärjestöille. Se tukee ja kannustaa ihmisiä kaikissa elämänvaiheissa ja välittää iankaikkista toivon sanomaa sanoin ja teoin niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Elävä seurakunta haluaa kutsua kristinuskosta osattomia ja seurakunnasta vieraantuneita Vapahtajan ja seurakunnan yhteyteen. Seurakunnan tulee mielestämme tukea sekä perheitä että yksineläviä. Kannatamme kristillistä miehen ja naisen välistä avioliittoa sekä lasten ja nuorten kristillistä kasvatusta. Pyrimme toimimaan sen hyväksi, että Paavalin seurakunta olisi hyvä ympäristö kaiken ikäisille.

Yhteyshenkilö: Arto Puusa, p. 050 351 8246, arto.puusa@gmail.com

Kotiseurakuntana Paavali

Kotiseurakuntana Paavali on seurakuntavaalien ehdokaslista, joka on koottu tavallisista seurakuntalaisista. Olemme mukana seurakunnan toiminnassa ja vapaaehtoistyössä kukin elämäntilanteemme mukaan. Meitä yhdistää avarakatseisuus ja halu kehittää myönteistä ja mielekästä yhteisöä. Seurakunta voisi olla tällainen kohtaamispaikka suurkaupungin arjessa. Seurakunnassa jokaisella tulisi olla paikka ja mahdollisuus ihmisenä kasvamiseen ja kehittymiseen. Pidämme tärkeinä kansainvälistä vastuuta, ekumeniaa, diakoniaa sekä seurakunnan kasvatus- ja nuorisotyötä. Meillä on monipuolista osaamista sekä näkemystä näiden työmuotojen tueksi. Tavoitteenamme on avara, myönteinen ja mielekäs seurakunta.

Yhteyshenkilö: Maria Sundman-Juselius, p. 050 346 9899, maria.sundman@gmail.com

Blogisivu

Facebook-sivu

Paavalin sosialidemokraatit ja sitoutumattomat

Paavalin seurakunnassa on vuoden 2002 seurakuntavaaleista alkaen ollut seurakunnan työstä ja yhteiskunnallisesta solidaarisuudesta kiinnostuneiden lista. Mukana on puolue- ja kunnallisissa luottamustehtävissä olevia ja sitoutumattomia henkilöitä. Listamme ohjelma on SDP:n seurakuntavaaliohjelma, jonka valmistelusta vastaa Kristilliset sosialidemokraatit ry. Kaikki ehdokkaamme allekirjoittavat Tulkaa kaikki -liikkeen tavoitteet kirkon uudistamisessa.

Valtuustokaudella 2023–2027 haluamme olla mukana pitämässä Paavalin ovia auki:

-kaikki parit vihitään

-olemme aktiivisia alueen yhteistyössä, diakoniassa ja ilmastotoimissa

-annamme tilaa seurakuntalaisille toimia hyvin johdetussa seurakunnassa

Yhteyshenkilö: Tarja Kantola, p. 050 555 0833, kantolantarja@gmail.com

www.kristillisetsosialidemokraatit.yhdistysavain.fi