18.05. Onneksi olkoon: Erkki, Eero, Eerika, Eerik, Erkka, Eerikki | Palaute
Koko Helsinki

Tuhkakeskiviikko on ensimmäinen paastopäivä - katso, missä tuhkamessuja pidetään

Seurakuntayhtymä

08.02.2024, 12:40

Suomessakin laskiaisen jälkeistä keskiviikkoa päivää sanottiin jo keskiajalla tuhkakeskiviikoksi tai tuhkan ja säkin päiväksi (dies cineris, dies cinerum et cilicii). Myöhemmin nimitys unohtui, mutta on viime aikoina tullut uudelleen käyttöön.

Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä siitä, että Raamatussa säkkiin pukeutuminen ja tuhkan ripotteleminen pään päälle ovat eräs vertauskuva katumukselle ja parannukselle.

Tuhkakeskiviikkona tunnustamme, että olemme syyllisiä Kristuksen kärsimykseen. Kadumme ja pyydämme anteeksi syntejämme luottaen hänen sovituskuolemaansa. Pyydämme myös voimaa antaa anteeksi lähimmäisillemme.

Tuhkakeskiviikkona 14.2.2024 monissa seurakunnissa vietetään illalla messu tai sanajumalanpalvelus. Viime vuosina on yleistynyt tapa, jossa seurakuntalainen voi ottaa vastaan otsaansa tuhkamerkin katumuksen ilmauksena.

Katso Helsingin seurakuntien tuhkakeskiviikon messut ja iltakirkot tästä.