11.05. Onneksi olkoon: Osmo | Palaute

Usein kysyttyä Waste&Feast-ravintoloista

01.11.2023, 15:15
Puupöydän pinnalla ruokalautanen ja kaksi puukauhaa sekä Waste&Feast-logo

Seurakuntien Waste&Feast-ravintolaketju toimii eri puolilla Helsinkiä, viimeksi avautui uusi ravintola Kallioon lokakuussa 2023. Tehdäänpä toimintaa tutuksi muutamin faktoin.

1. Waste&Feast-ravintoloissa hyödynnetään hävikkiruokaa. Mitä se tarkoittaa – onko kyse vanhalla päiväyksellä olevasta ruokatavarasta?

Hävikkiruoka saadaan lahjoituksena kaupoista, tehtaista, tukuista ja joskus suoraan tuottajilta. Se on laitettu syystä tai toisesta pois myynnistä. Syitä ovat esimerkiksi viimeisen käyttöpäivän tai parasta ennen -päiväyksen läheneminen, tuotteen pienet kolhut tai pakkauksen rikkoontuminen, vaikka itse tuotteessa ei ole mitään vikaa. Laadultaan tämä ruoka on ensiluokkaista ja tulee meille Stadin safkan kautta.

2. Miksi ruoka maksaa tuonkin verran, vaikka ainekset saadaan hävikistä?

Hävikkiä hyödynnetään ruoanlaitossa päivittäin, mutta koko ruokalistaa sillä ei kateta, vaan suuri osa raaka-aineista on kuitenkin ostettava normaalihintaisena tukusta. Kannattaa myös huomata, että hävikin käyttökään ei ole ilmaista, vaan esim. kuljetukset ja työ maksavat joka tapauksessa. Hävikin osuus raaka-aineista vaihtelee eri ravintoloissamme (ks. seuraava vastaus).

3. Waste&Feast Kalliossa lounas maksaa työssäkäyvälle 11 euroa ja eläkeläiselle, työttömälle ja opiskelijalle 6 euroa. Malmilla ja Itiksessä hinnat ovat edullisemmat. Mistä hintaerot johtuvat?

Lounaiden kattavuudessa on eroja: Kalliossa lounas sisältää erityisen monipuolisen salaattipöydän samoin kuin jälkiruoan. Kallion ravintola on myös seurakuntien henkilöstöravintola, jonka ruokalista on laadittava viikoksi etukäteen riippumatta saatavan hävikkiruoan koostumuksesta. Siksi hävikin osuus on Kalliossa pienempi kuin muissa W&F-ravintoloissa. Rajoitettu hävikin osuus nostaa osaltaan hintaa. Malmilla ja Itiksessä edullisinta 3 euron hintaa lisäksi tuetaan diakonian varoista.

4. Waste&Feast-paikoissa on mahdollista myös auttaa nälkäistä lähimmäistä. Miten se toimii?

Voit ostaa ravintolan kassalta nk. ystävälounaan tuntemattomalle lähimmäiselle (Kalliossa hinta on 6 euroa, Malmilla ja Itiksessä puolestaan 10 euroa, jolla syöt itse ja tarjoat myös tuntemattomalle.) Vähävarainen henkilö voi sen avulla käydä maksutta nauttimassa diakoniatyöntekijän myöntämänä ravitsevan lounaan.