20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Ympäristötyö Helsingin seurakunnissa

22.12.2023, 15:46
Luonnosta ja ympäristöstä huolehtiminen on koko luomakunnasta välittämistä. Me kirkossa työskentelemme jatkuvasti ylläpitääksemme ja parantaaksemme luonnon hyvinvointia ja monimuotoisuutta.
Laiva saapuu Mustasaareen

Luonnosta ja ympäristöstä huolehtiminen on koko luomakunnasta välittämistä. Me kirkossa työskentelemme jatkuvasti ylläpitääksemme ja edistääksemme luonnon hyvinvointia ja monimuotoisuutta.

Helsingin seurakuntayhtymälle myönnettiinkin 14.12.2023 Kirkon ympäristödiplomi vuosiksi 2024-2028. Helsingin seurakuntayhtymän ympäristötoimi tukee myös seurakuntia heidän ympäristötyössään. Tavoitteenamme on lisätä toimintamme positiivisia ympäristövaikutuksia ja edistää sekä kiertotaloutta että luonnonvarojen ja energian säästöä.

Ympäristötoimen tehtävät

Ympäristötyötä tehdään kaikissa Helsingin seurakunnissa

Helsingin seurakuntayhtymän ympäristötyössä on mukana eri seurakunnista ja yksiköistä yhteensä 94 ympäristövastaavaa, joista osa kuuluu yhteisen kirkkoneuvoston nimeämään ympäristötyöryhmään. Ympäristötyöryhmässä on mukana myös luottamushenkilöitä.

Helsingin seurakunnissa ympäristötoiminnan kulmakiviä ovat:

• eettisyys
  • vuorovaikutus
  • jatkuva kehittyminen.

Lue myös:

Helsingin seurakuntayhtymä päätti suojella Korpirauhan metsäalueen Siuntiossa – suojelupäätös pelasti alueella kasvavan harvinaisen kantoraippasammaleen

Helsingin seurakuntayhtymä osallistuu energiansäästötalkoisiin – tavoitteena pienentää energiankulutusta yli 10 prosentilla