04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Haagan seurakunta

Mitä Haagassa on tarjolla perheille?

10.05.2023, 15:04
TÄÄLTÄ LÖYDÄT PERUSTIETOA HAAGAN SEURAKUNNAN TOIMINNASTA PERHEIDEN PARISSA.
Esikoisvauvakerhon mainoskuva huopalahden kirkolta. Kuvassa työntekijät Jenni sekä Ulla

Huopalahden kirkonmäellä sijaitsevat punainen Huopalahden kirkko sekä keltainen lasten- ja nuortentalo Tönö. Haagan seurakunnassa jokainen lapsi ja aikuinen kohdataan ainutlaatuisena yksilönä kunnioittaen ja arvostaen. Lapset ja perheet kaikessa monimuotoisuudessaan ovat tervetulleita kirkonmäelle leikkimään, laulamaan ja tapaamaan toisia lapsiperheitä.

Kirkon pihassa on lasten leikkialue sekä pihalelulaatikko, Gritbird-kuntoilulaite, pihakeinuja ja pöytäryhmiä. Pihan grillipaikka on vapaasti käytettävissä, mukaan tarvitset omat puut tai hiilet sekä sytytysvälineet. Kirkon ovet ovat avoinna kävijöille joka päivä. Kirkkosalissa voi sen ollessa tyhjillään käydä hiljentymässä, leikkimässä ja kirkon eteisaulan automaatista saa hakea maksutta kahvia ja muuta lämmintä juotavaa. Myös vaipan vaihtaminen sekä imettäminen onnistuvat kätevästi kirkolla.

Toimintaa on tarjolla odotusajasta aina kouluikään saakka. Toimintoihin ilmoittaudutaan nettisivuille tulevien linkkien avulla. Lisäksi tiedotamme toiminnasta Haagan seurakunnan Facebook –sivulla. Mikäli sinulla on seurakuntalaisena ajatus, kehitysehdotus tai haluat antaa palautetta toiminnastamme nappaa rohkeasti työntekijöitä hihasta tai laita viestiä.

‍* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

LASTA ODOTTAVIEN TOIMINTA
Vauvan odotus on erityistä aikaa. Lasta odottaville järjestetään teemailtoja ja tapahtumia, joissa pysähdytään yhdessä ajankohtaisten teemojen äärelle. Samalla voit tutustua ja saada vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

ESIKOISVAUVAKERHOT
Esikoisvauvakerho on tarkoitettu äideille ja alle 8kk ikäisille vauvoille. Kerhoissa keskustellaan vauvaan ja äitiyteen liittyvistä yhdessä valituista aiheista ja tutustutaan samassa elämäntilanteessa oleviin haagalaisiin. Kerhoihin osallistuminen on ilmaista, mutta edellyttää tarjoilujen vuoksi ilmoittautumista. Yhteen ryhmään mahtuu kerralla 12 äitiä. Ilmoittautuminen kerhoon tapahtuu seurakunnan nettisivulle ilmestyvän linkin kautta.

MUSKARIT
Muskareissa lauletaan, leikitään, soitetaan ja liikutaan yhdessä oman aikuisen kanssa. Ryhmiin ilmoittaudutaan nettisivujen kautta. Muskarin lukukausimaksu on 60 €. Muskariryhmiä on sekä aamu-, että iltapäivisin. Tarkemmat aikataulut tulevat kausittain nettisivuille. Vapaita paikkoja voi tiedustella muskarin ohjaajalta.

ILTAPYHIS
Iltapyhis on 3–6-vuotiaille lapsille suunnattu hetki, jossa pohditaan ja ihmetellään kristillistä uskoa lapsentasoisesti ja turvallisessa ilmapiirissä yhdessä vapaaehtoisten pyhisohjaajien johdolla. Luvassa on lauluja, leikkiä, askartelua ja muuta mukavaa puuhaa. Iltapyhiksessä lasta arvostetaan, hänestä ollaan kiinnostuneita ja hänen mukanaolostaan iloitaan. Oma aikuinen voi tulla iltapyhikseen mukaan tai käydä sillä välin vaikka omilla asioillaan - tällöin toivomme ilmoittautumista etukäteen, jotta osaamme varautua oikealla aikuismäärällä. Iltapyhikseen voi osallistua myös vapaaehtoisena ja toimintaa suunnitellaan sekä toteutetaan yhdessä seurakunnan oman työntekijän kanssa.

PERHEKERHOT
Perhekerhot ovat lapsiperheiden leppoisia kohtaamispaikkoja. Ohjelmassa on yhdessäoloa ja leikkiä, teemakerroilla askartelua, loruttelua tai muskarihetki. Kerhon päätteeksi on lyhyt hartaus. Tarjolla on pientä purtavaa sekä seuraa lapsille ja aikuisille. Loma-aikoina perhekerhojen aukiolo saattaa vaihdella. Perhekerhoihin voi osallistua vapaasti omien aikataulujen mukaan ja ilman ennakkoilmoittautumista. Syksyn 2023 perhekerhot alkavat viikolla 36.

KOULULAISILLE SUUNNATTU TOIMINTA
Koululaisille tarkoitettu Junnutönö on suosittu tapa viettää vapaa-aikaa koulupäivän jälkeen. Junnutönöllä voi pelata, tavata kavereita tai tehdä läksyjä. Junnutönölle voi tulla silloin kun itselle sopii ja siellä on tarjolla myös pienimuotoinen välipala. Loma-aikoina on tarjolla myös suosittuja päiväleirejä. Koululaisille suunnatusta toiminnasta löydät tarkempaa tietoa Kouluikäiset -otsikon alta Mitä tönöllä tapahtuu -artikkelista.

KAMALAT ÄIDIT
Murrosikäisen nuoren äiti – mitä jos käyttäisit aikaa omien voimavarojen ja hyvinvoinnin lisäämiseen? Kamalat äidit ryhmässä – käsitellään vanhemmuuteen ja naisen elämään liittyviä teemoja, jaetaan tietoa murrosiästä ja keskustellaan osallistujien toivomista aiheista. Vertaisryhmässä pääsee kuulemaan ja jakamaan kokemuksia sekä saa tukea ja käytännön ideoita arkeen. Osallistuminen on ilmaista.

Pieni poika kurkistaa isänsä sylistä kirkonpenkissä.

PERHEMESSUT JA TAPAHTUMAT
Huopalahden kirkossa vietetään messua joka sunnuntai klo 10. Ennen messua on tarjolla aamupuuroa ja messun jälkeen lounaskeittoa, joiden maksu on vapaaehtoinen. Myös keskiviikkoisin on mahdollisuus hengähtää arjen keskellä ja osallistua messuun klo 18 ja sen jälkeen iltateelle. Messuun ovat kaikki tervetulleita! Lapsille on kirkkosalissa myös oma paikka, jossa voi lukea, leikkiä ja piirtää – olla siis juuri sillä tavoin kuin itselle on hyvä. Lasten nurkkauksesta löytyy myös sohva, jossa imettäminen onnistuu vaivattomasti.

Perhemessuissa on erityisesti lapsille suunnattua ohjelmaa, jossa yhdessäolo tapahtuu ensisijaisesti ilon kautta. Messuja on useita vuoden aikana kuten pääsiäisenä ja isänpäivänä. Vuoden mittaan on myös muita tapahtumia, joissa on perheille suunnattua ohjelmaa, kuten Sunnuntai kirkolla -päivät ja vapputapahtuma.

Pääsiäisen aikaan Tönöllä on suosittu pääsiäisvaellus lapsille, joka on elämyksellinen oppaan johdolla kuljettu rastikierros, jossa pysähdytään yhdessä palmusunnuntain, kiirastorstain, pitkäperjantain ja pääsiäisen tapahtumien äärelle.

Joulun aikaan järjestämme myös perinteikkäät perheiden kauneimmat joululaulut, joissa perheet voivat yhdessä tulla virittymään jouluiseen tunnelmaan.