16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Herttoniemen
kirkon kuntotutkimukset valmistuivat

11.06.2019, 16:21
Herttoniemen kirkko sivukadulta päin kuvattuna

Herttoniemen kirkon rakenne-, sisäilma- ja kosteusteknisten kuntotutkimusten tulokset ovat valmistuneet. Kirkkorakennuksesta on löytynyt laajalti kosteus- ja muita ongelmia.

Korjattavaa löytyy niin ulkoseinän rakenteista, yläpohjan eristeistä, alakattotiloista kuin alapohjan rakenteista. Rakennuksessa on puutteellisia eristyksiä, ja kosteus- sekä mikrobivaurioita löytyi useista eri mittauskohteista. Myöskään ilmanvaihto ei toimi riittävällä tasolla. Alakattotiloissa on runsaasti pölyä ja suojaamatonta mineraalivillaa, josta voi irrota hengitystä ärsyttäviä kuituja. Rakennuksessa on lisäksi paljon 50-luvulla rakennettua, mikä alkaa olla elinkaarensa lopussa.

Kattavat kuntotutkimukset osoittavat, että rakennuksen vauriot ovat sinänsä korjattavissa. Tutkijat suosittelevat silti, että samaan aikaan korjaustarpeiden arvioinnissa otetaan huomioon ne asiat, jotka alkavat rakennuksessa olla muutenkin elinkaarensa päässä – esimerkiksi talotekniikka. Tämä tulee vaikuttamaan kokonaiskustannuksiin.

Helsingin seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Kai Heinosen mukaan korjaustarpeesta on pyydetty kustannusarviota ja toimenpide-ehdotusta, joka saadaan arviolta syyskuussa.

-Sitten seurakuntaneuvoston pitää päättää, mitä halutaan, ja se pitää huomioida seurakuntayhtymän budjetissa. Sen jälkeen yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyy budjetin, joka menee vielä valtuuston hyväksyttäväksi. Herttoniemen kirkon jatko riippuu siis seurakuntayhtymän talousraameista.

Kirkkoherra Markku Rautiainen oli helpottunut kuultuaan tutkimustulokset.

-Päätimme luopua kirkon käyttämisestä, vaikka meillä ei ollut tutkimustuloksia. Nyt saimme vahvistuksen, että päätöksemme oli oikea. Siitä meillä vallitsee seurakuntaneuvoston kanssa yksimielisyys, että Herttoniemen alueella tarvitaan seurakunnan tiloja muodossa tai toisessa.

Vuonna 1958 valmistunut Osmo Lapon suunnittelema Herttoniemen kirkko on ollut kesäkuun alusta suljettu sisäilmaongelmien vuoksi. Seurakuntatoimisto ja väistötilat ovat Hitsaajankatu 4 A:ssa.