29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Nuorisotyöharjoittelija Perttu Pylvänen: Ylpeys yhteisöön kuulumisesta auttaa nuoria tekemään hyvää

01.12.2022, 15:42
Nuorisotyön harjoittelija Perttu Pylvänen kuvattuna edestä päin tummassa puserossa, taustalla kaareva katto.

Millaista oli olla harjoittelijana Hertsikan seurakunnassa, tuleva nuorisotyöntekijä Perttu Pylvänen?

-Pidin siitä kovasti. Työntekijöiden ammattitaito yhdistettynä vapaaehtoisten aktiivisuuteen antaa hyvät lähtökohdat seurakunnan toimintaan. Koen harjoitteluiden olevan todella tärkeä ja itselleni mieluisa osa opiskelua. Tunnen oppineeni paljon nopeasti hujahtaneen seitsemän viikon aikana.

Mikä jäi erityisesti mieleen?

-Nuorten leirit, joissa sai kohdata upeita ihmisiä. Erityisen hyvä muisto on jäänyt kuulumiskierroksilta, joissa nuoret aidosti kertoivat sen, mitä heidän elämäänsä tällä hetkellä kuuluu. On upeaa, että seurakunnassa on niin turvallinen ilmapiiri, että nuoret uskaltavat jakaa sekä hienoja että vaikeita hetkiä elämästään, ja saavat toisilta tukea. Oli mahtavaa saada olla mukana leireillä oppimassa ja opettamassa nuoria.

Millaisia oivalluksia teit?

Sain mielestäni kattavan kuvan kirkon nuorisotyöstä ja siitä, miten sitä voi toteuttaa hyödyntäen omia vahvuuksiaan ja mielenkiinnon kohteitaan. On tärkeää osallistaa nuoria, ja jakaa heille vastuuta niin, että he voivat kokea yhteisöllisyyden tunnetta sekä ylpeyttä siitä, että he kuuluvat seurakuntaan. Ylpeys yhteisöön kuulumisesta tuo kantajalleen uskoa, toivoa ja rakkautta, joka voi johtaa hyvän tekemiseen muuallakin.

Maailmaa muutetaan yksi pieni hyvänteko kerrallaan ja tätä haluan nuorille opettaa. Seurakunta on hyvä paikka toteuttaa tuota ohjetta.

Mitä asioita haluaisit ottaa seurakunnasta reppuusi tulevaisuutta varten?

-Aidon lähimmäisenrakkauden, joka välittyy Herttoniemen seurakuntatyössä. Sain työskennellä laajasti: perhetyössä, ruoka-avussa, lastenohjaajana, isoskoulutuksessa ja nuorteniltojen järjestäjänä. Kaikessa, mitä pääsin tekemään, näkyi halu auttaa ihmisiä ja levittää hyvää.

Missä näkisit itsesi mieluiten tulevaisuudessa?

-Seurakuntatyö on aina kiinnostanut minua, ja olen useassa seurakunnassa jo työskennellytkin. Seurakunnan nuorisotyöhön tarvitaan tasapainoa ja pysyvyyttä ja toivon, että seurakunnat ja niiden nuorisotyönohjaajat pääsevät sitä toteuttamaan. Olisi mahtavaa päästä toteuttamaan tärkeää auttamisen ja julistuksen työtä jossain seurakunnassa.

Editointi: Outi Jaakkola

Perttu Pylvänen opiskelee Diakonia-ammattikorkeakoulussa sosionomiksi ja kirkon nuorisotyöntekijäksi, tavoitteena valmistua jouluna 2023. Kuva: Satu Marchesani.