07.05. Onneksi olkoon: Helmi, Kastehelmi | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Herttoniemeläinen Heidi Virtanen: Vauvaryhmän vertaistuki on mahtava apu jo lasta odottavalle

Herttoniemen seurakunta

24.07.2023, 10:52 /  päivitetty 16.01.2024, 15:56
Heidi Virtanen Aalo-vauva sylissään Herttoniemen srk ensivauvaryhmässä. Kollaasi

-Vertaistuki, ammattitaitoiset ohjaajat ja asioiden normalisointi vauva-ajan mylläkässä, luettelee Aalon äiti Heidi Virtanen Herttoniemen seurakunnan vauvaryhmien parhaita puolia.

-En halua ajatella, millaista elämäni olisi ollut ilman näitä ryhmiä. Enää en ole niin haavoittuvainen, mutta aluksi elin torstaista torstaihin. Olen saanut valtavan hienoa apua elämänvaiheen jäsentämiseen – siihen, mikä on normaalia ja kuuluu äitiyteen, hän kiittää ryhmien vetäjiä.

- Olenkin ihmetellyt, miten tällaista tukea voi saada ihan ilmaiseksi.

Heidi Virtasen äiti huomasi aikoinaan Kirkko ja kaupungin ilmoituksen odottajien ryhmästä ja kertoi siitä tyttärelleen.

-Ilmoittauduin saman tien. Kokemieni keskenmenojen vuoksi oli vaikea ajatella, "kun se vauva syntyy", ajattelin vain "jos se vauva syntyy". Ryhmä auttoi minua suuntautumaan tulevaan vauvan kanssa, olemaan luottavaisempi.

-Kokemus on vahvistanut uskoani vertaistuen voimaan. Aalon syntymän jälkeen ryhmät ovat antaneet rytmin vauvavuodelle ja ohjanneet muidenkin palveluiden piiriin.

Teksti ja kuvat: Outi Jaakkola